Followers

Wednesday, November 25, 2009

Sabah & Sarawak: Rakyat Malaysia diminta pertahan perpaduan

KOTA KINABALU: Status Malaysia sebagai model negara pelbagai kaum yang berjaya menyediakan kehidupan berkualiti untuk rakyatnya perlu dipertahankan, terutama ketika menghadapi cabaran yang berpunca daripada perbezaan ideologi politik.

Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman, berkata ketahanan rakyat pelbagai agama dan bangsa menghadapi cabaran berkenaan penting bagi memastikan perpaduan yang menjadi kunci pembangunan negara mampu dipertahankan.

"Negara sentiasa berdepan pelbagai cabaran yang mungkin boleh menggugat perpaduan rakyat pelbagai kaum. Elemen perbezaan ideologi politik itu umpama api dalam sekam jika kita tidak berhati-hati.

"Oleh itu, kita perlu belajar daripada sejarah kerana ahli falsafah menyatakan bahawa jika kita tidak belajar daripada sejarah, kita akan disumpah untuk mengulanginya. Keadaan seperti ini menyebabkan ada beberapa negara bersengketa," katanya.

Beliau berucap merasmikan Bengkel Gagasan 1Malaysia, anjuran Biro Tatanegara (BTN) dengan kerjasama Biro Penerangan Umno Sabah yang bertujuan meningkatkan kefahaman peserta bengkel mengenai gagasan berkenaan, selain memupuk semangat patriotisme.

Teks ucapannya dibacakan Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri yang juga Penolong Setiausaha Perhubungan Umno Sabah, Datuk Masidi Manjun.

Turut hadir, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang juga Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan.

Bengkel itu dihadiri kira-kira 300 peserta membabitkan pemimpin politik, pegawai dan kakitangan kerajaan negeri.

Musa yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Sabah, berkata rakyat juga harus menerima perbezaan berkenaan secara rasional dan tidak menjadikannya sebagai faktor yang boleh mengancam kemakmuran negara.

"Kita perlu akui, walaupun bersifat pelbagai, kita masih ada persamaan terhadap nilai yang kita kongsi bersama. Gagasan 1Malaysia janganlah disamakan dengan pendekatan 'Malaysian Malaysia' atau apa juga persamaan yang dibawa pihak lain," katanya.

Sementara itu, Ahmad berkata, Sabah dipilih sebagai negeri pertama menganjurkan bengkel berkenaan kerana negeri ini adalah contoh terbaik dalam gagasan berkenaan berikutan sifat kepelbagaikan kaumnya.

"Sabah negeri pertama menganjurkan bengkel ini kerana ia adalah contoh terbaik negeri yang mempunyai pelbagai kaum, iaitu lebih 35 etnik," katanya.

0 comments: