Followers

Wednesday, November 25, 2009

Audit dua kali setahun mulai 2010 kepada pemegang AP

KUALA LUMPUR: Mulai tahun depan, kerajaan akan melakukan pengauditan sebanyak dua kali dalam setahun terhadap semua pemegang permit import (AP).

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed, berkata langkah itu bertujuan memastikan individu atau syarikat pemilik AP memenuhi syarat ditetapkan iaitu menyediakan ruang pameran kereta dan menjalankan perniagaan menjual kenderaan.

"Proses audit ini dimulakan pada tahun lalu, cuma pada tahun depan kita akan jalankan secara lebih agresif iaitu sebanyak dua kali setahun," katanya ketika menggulung Rang Undang-undang Perbekalan 2010 bagi kementeriannya di Dewen Rakyat, hari ini.

Mustapa berkata, pengauditan itu akan diteruskan sehingga kerajaan memansuhkan sepenuhnya pengeluaran AP pada 2015.

Beliau turut berkata, pemansuhan AP tidak dibuat pada akhir 2010 seperti cadangan awal kerajaan kerana bagi memberi peluang kepada semua pemegang AP membuat persediaan untuk berdikari.

Katanya, kerajaan tetap memberi peluang kepada mereka kerana sudah melaburkan wang yang banyak untuk mendapatkan AP selain menyangka ia akan dikeluarkan untuk selama-lamanya," katanya.

0 comments: