Followers

Wednesday, November 25, 2009

Pelaburan RM1.1 bilion tingkat infrastruktur Pelabuhan Pulau Pinang

GEORGETOWN: Pelaburan berjumlah RM1.1 bilion oleh Penang Port Sdn Bhd (PPSB) untuk jangka masa lima tahun bermula 2008 bertujuan meningkatkan infrastruktur pelabuhan dan terminal kontena selaras dengan hasrat memacu ekonomi negeri ini.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang positif dengan pelaburan itu berkata ia secara tidak langsung berupaya meningkatkan keberkesanan operasi pelabuhan Pulau Pinang yang menjadi pintu masuk utama sumber ekonomi.

"Pembangunan pelabuhan dan terminal kontena yang berterusan bertujuan memastikan semua kemudahan yang tersedia mesra pengguna iaitu elemen penting bagi memastikan persinggahan dan pelabuhan kapal yang tinggi di pelabuhan Pulau Pinang," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mendengar taklimat oleh PPSB dalam lawatan kerjanya ke pelabuhan itu di sini hari ini.

Lim berkata bagi mencapai hasrat pelabuhan bertaraf dunia keupayaan pelabuhan Pulau Pinang untuk menyediakan kemudahan logistik yang kemas akan menjadi kayu pengukur utama kepada sasaran jumlah ketibaan kapal dagang di pelabuhan.

Selain itu Lim juga menyeru kerajaan pusat untuk memulihkan kembali projek mendalamkan North Channel Pelabuhan Pulau Pinang yang bernilai RM353 juta bagi kemudahan kapal kontena berlayar masuk.

"Sekiranya kerja pendalaman tidak dijalankan selaras dengan keperluan alam sekitar maka ia akan menjejaskan usaha untuk menjadi sebuah negeri hijau," katanya.

Lim juga berharap agar projek yang telah dijanjikan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) itu dapat dilaksanakan dalam RMK-10 ini. - Bernama

0 comments: