Followers

Wednesday, November 25, 2009

Sabah & Sarawak: IPTS disaran tingkat kursus kemahiran

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah menyarankan institut pengajian tinggi swasta (IPTS) di negeri itu menawarkan kursus bersesuaian dengan perkembangan dan perubahan semasa supaya graduan yang dilahirkan berupaya bersaing dalam pasaran pekerjaan serta ekonomi yang semakin mencabar.

Pada masa sama, Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman, berkata IPTS juga perlu memperbanyakkan kursus kemahiran tambahan ke arah membentuk graduan yang bukan saja berpengetahuan tinggi, malah memiliki ketrampilan dan pelbagai kemahiran diri.

Katanya, pendekatan itu penting bagi membantu meningkatkan peluang graduan IPTS memasuki pasaran pekerjaan terutama dalam bidang baru yang dikenal pasti berpotensi dikembangkan sebagai penjana ekonomi negeri.

"Saya percaya pelajar memilih melanjutkan pengajian di IPTS berikutan kualiti pendidikan yang ditawarkan dan kursus pengajiannya menepati kehendak keperluan pasaran pekerjaan serta industri.

"Bagaimanapun, IPTS harus memberi penekanan kepada aspek keupayaan pasaran dalam kursus dan latihan yang ditawarkan.

"IPTS perlu mengambil kira perkembangan dan perubahan semasa supaya kursus ditawarkan relevan bagi keperluan jangka panjang," katanya pada majlis perasmian Konvokesyen ke-14 Kolej Yayasan Sabah (KYS) di Auditorum Tun Raffae, Menara Tun Mustapha di sini, kelmarin.

Teks ucapannya disampaikan Timbalan Ketua Menteri yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri, Datuk Yahya Hussin.

Hadir sama, Timbalan Pengarah Yayasan Sabah, Dr Johan Ariffin Abdul Samad; Pengerusi Lembaga Pengarah KYS, Datuk Kamal Quadra dan Ketua Eksekutif KYS, Dr Dayang Aminah Ali.

Musa berkata, kerjasama IPTS diperlukan bagi membantu kerajaan melahirkan lebih ramai tenaga kerja mahir dan profesional terutama dalam bidang berasaskan sains dan teknologi.

"Penekanan yang diberi kerajaan dalam bidang ini berjaya menghasilkan ramai penyelidik, pakar sains, kejuruteraan, perubatan dan teknologi maklumat yang mahir tetapi jumlahnya masih tidak mencukupi menampung keperluan sektor perkhidmatan dan industri.

"Kita mengiktiraf dan menghargai sumbangan IPTS kerana ia dapat membantu perkembangan bidang pendidikan dan sektor perkhidmatan di negeri ini, terutama dalam bidang teknikal dan kemahiran yang dikehendaki pasaran kerja semasa," katanya.

Mengenai KYS, Musa melahirkan kebanggaan kerajaan negeri kerana kolej itu adalah antara IPTS tumpuan dan pilihan sebilangan besar pelajar di Sabah, dengan kira-kira 1,900 pelajar ketika ini.

Beliau berkata, KYS menyediakan peluang dan tempat khususnya untuk rakyat Sabah melanjutkan pengajian di peringkat tinggi, sekali gus membantu menjadikan negeri sebagai hab pendidikan tinggi di rantau ini.

"Ia selaras dengan hasrat kerajaan memberi peluang dan tempat kepada lebih ramai pelajar lepasan sekolah tempatan, terutama yang tidak berpeluang memasuki institusi pengajian tinggi awam (IPTA)," katanya.

Sementara itu, pada majlis konvokesyen KYS kali ini, seramai 400 graduan menerima diploma dan sijil berbanding 230 orang pada konvokesyen ke-13 pada tahun lalu.

0 comments: