Followers

Wednesday, November 25, 2009

Sabah & Sarawak: 38 sekolah agama lulus 100 peratus

KOTA KINABALU: Sebanyak 38 sekolah rendah agama kendalian Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) dan swasta di seluruh negeri dan Labuan mencatat pencapaian 100 peratus dalam peperiksaan Sijil Rendah Ugama (SRU) bagi tahun ini.

Daripada jumlah itu, 18 adalah Sekolah Rendah Ugama Negeri (SAN) atau turut dikenali sebagai Sekolah Ugama Islam Sabah (SUIS) manakala 19 adalah Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan sebuah lagi ialah Sekolah Rendah Agama Islam (SRAI) Wilayah Persekutuan Labuan.

SAN di Bahagian Pedalaman Bawah adalah yang paling banyak mencatat keputusan 100 peratus iaitu SAN Kabidang, Lubak dan Kota Klias di Beaufort, SAN Ulu Sipitang, Pelakat dan Naluyan di Sipitang serta SAN Haji Hashim di pekan Menumbok, Kuala Penyu.

Ia diikuti SAN Bahagian Pedalaman Atas dengan empat sekolah mencatat 100 peratus iaitu SAN Rumah Anak Yatim, Tambunan, SAN Meninipir dan Pekan Apin-Apin di Keningau serta SAN Chinta Mata di Tenom manakala di Bahagian Tawau pula dua SAN tersenarai iaitu Silabukan, Lahad Datu dan Merotai Besar, Tawau.

Bahagian Pantai Barat Selatan, Pantai Barat Utara, Sandakan dan Labuan masing-masing hanya ada sebuah SAN mencatat 100 peratus iaitu SAN Tambalang (Tuaran), Libang (Ranau), Kolapis (Beluran) dan SRAI Membidai (Labuan).

Bagi kategori SAR, antara yang mencatat keputusan 100 peratus ialah SAR Al-Mubaraj Masjid Bandaraya, An-Nur Kingfisher, Al-Hidayah Kuala Menggatal dan SAR Rampayan, Menggatal di ibu negeri serta SAR Klias Baru dan Kebulu di Beaufort.

Turut tersenarai ialah SAR Bukit Quoin (Lahad Datu), Darul An-Nur Hamparan Badai (Lahad Datu), Gugusan Felda Kalabakan (Tawau), Masjid Quba (Tawau), Al-Falah Tanjung Batu Darat (Tawau), Al-Mukarramah Tanjung Batu Keramat (Tawau) serta SAR Al-Muraqabah dan Taman Samudera di Sandakan.

SAR lain termasuk Pusat pengajian Tahfiz Al-Quran Bestari dan SAR An-Nur di Kota Belud, SAR Al-Khairiah Kemburongoh dan Bestari di Ranau serta SAR Bariawa Ulu di Keningau.

Mengumumkan keputusan itu di Wisma Majlis Ugama Islam Sabah baru-baru ini, Pengarah JHEAINS, Datuk Amri Suratman, berkata seramai 4,317 murid dari 194 sekolah termasuk 103 SAN, 80 SAR dan 11 SRAI menduduki peperiksaan itu pada tahun ini.

Daripada jumlah itu, katanya, 3,395 murid atau 78.6 peratus lulus dengan masing-masing tiga orang mendapat tahap cemerlang (Mumtaz), terbaik atau Jayyid Jiddan (118), baik atau Jayyid (937) dan lulus atau Maqbul (1,158).

Tiga murid yang mendapat tahap cemerlang ialah Liyana Jefrin dan Nur Wahyu Kamil dari SAN Kampung Bayangan, Keningau serta Siti Zaleha Abdul Tahar dari SAN Kampung Kukut, Beaufort.

Bagi Sijil Menengah Ugama SMU) , Amri berkata dua sekolah kendalian JHEAINS mendapat keputusan 100 peratus iaitu Sekolah Menengah Ugama Islam (SMUI) Tambunan dan SMUI Pekan Kunak.

"Dua sekolah lagi iaitu SMUI Toh Puan Hajah Rahmah, Kota Kinabalu dan SMUI Pantai Manis, Papar masing-masing hanya mendapat 97.2 peratus dan 89.3 peratus.

"Sementara itu, dua Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) iaitu SABK Islamiah Tawau dan SABK Marakau Ranau masing-masing mendapat 92.9 peratus dan 52.6 peratus," katanya.

Tahun ini, katanya, 214 daripada 240 pelajar yang menduduki peperiksaan SMU di enam sekolah terbabit lulus dengan masing-masing 105 pelajar mendapat pangkat satu, pangkat dua (41) dan pangkat tiga (68).

Empat pelajar iaitu Anith Fatihah Fakhrurazi (SMUI Toh Puan Hajah Rahmah), Masnih Mustapa (SMUI Toh Puan Hajah Rahmah), Nurfaezzah Umirah Mohd Rasid (SABK Islamiah Tawau) dan Masnitah Jamlin (SMUI Pekan Tambunan) terpilih sebagai pelajar cemerlang SMU bagi tahun ini.

0 comments: