Followers

Thursday, January 28, 2010

Seoul, Pyongyang kembali tegang


ASKAR Korea Selatan menjalani latihan di Yanggu selepas ketegangan meningkat.

Tentera dua negara jiran berbalas serangan di sempadan, dakwa latihan berterusan

SEOUL: Korea Utara melepaskan bedilan, manakala Korea Selatan melancarkan tembakan amaran dekat sempadan yang meningkatkan ketegangan di antara dua negara itu, meskipun Pyongyang mendakwa ia adalah sebahagian daripada latihan tenteranya yang berterusan.

Korea Utara melancarkan 80 bedilan manakala Korea Selatan bertindak balas melepaskan 100 tembakan amaran dari pangkalan marin di sebuah pulau berhampiran sempadan laut, kata pegawai Ketua Turus Bersama yang enggan dikenali.

Beliau berkata tiada kematian atau kerosakan dilaporkan, dan ledakan meriam yang dilepaskan Korea Utara jatuh di perairan sendiri manakala Selatan melepaskan tembakan ke dalam air.

Lewat semalam, Korea Utara mengeluarkan kenyataan menyatakan ia melepaskan bedilan di luar perairannya sebagai sebahagian latihan ketenteraan tahunan dan akan terus berbuat demikian.

“Latihan seperti itu akan dihalakan ke kawasan laut sama pada masa depan,” kata Jeneral Tentera Rakyat Korea Utara dalam kenyataan diterbitkan agensi berita Korea Pusat.

Agensi berita Yonhap Korea Selatan melaporkan, Korea Utara melepaskan lima bedilan lewat semalam. Kejadian berlaku dua hari selepas Korea Utara menetapkan dua zon larangan pelayaran di kawasan itu ter-masuk beberapa perairan yang diawasi Korea Selatan, sehingga 29 Mac depan.

Kementerian Pertahanan Korea Selatan menghantar mesej kepada Korea Utara melahirkan kebimbangan s mengenai tindakan membedil itu sambil menyifatkannya mengundang ‘ketegangan tidak diperlukan’ antara kedua belah pihak.

Ia juga menggesa Korea Utara menarik balik zon larangan berkenaan dengan menganggapnya ‘provokasi serius’ dan melanggar perjanjian gencatan senjata selepas Perang Korea.

Setiausaha Presiden Korea Selatan, Chung Chung-kil mengadakan mesyuarat kecemasan bagi pihak Presiden Lee Myung-bak, yang sedang melawat India. Lee sudah dimaklumkan mengenai insiden itu.

Sempadan laut barat, digariskan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu diketuai Amerika Syarikat ketika berakhirnya Perang Korea 1950-53, adalah punca ketegangan berterusan di antara dua negara Korea itu.

November lalu, kapal laut dua negara berbalas tembakan yang menyebabkan seorang kelasi Korea Utara maut dan tiga lagi cedera. Mereka terbabit dalam pertelingkahan berdarah sama pada 1999 dan 2002.

Seorang pemerhati percaya, ketegangan terbaru menunjukkan perlunya perdamaian rasmi antara dua negara itu. - AP

0 comments: