Followers

Thursday, January 28, 2010

GTP: Ekonomi perlu tumbuh 8 peratus untuk maju

KUALA LUMPUR: Walaupun berjaya melakar kemajuan, usaha keras antara kerajaan dan rakyat masih diperlukan bagi memastikan Malaysia mencatatkan pertumbuhan lapan peratus setahun, sekaligus membolehkannya mencapai status negara maju menjelang 2020.

Pelan Hala Tuju Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang dikeluarkan hari ini menyatakan terdapat beberapa cabaran perlu dihadapi Malaysia dalam mencatatkan pertumbuhan lapan peratus setahun sehingga 2020 kerana kadar pertumbuhan Malaysia telah menurun sejak krisis ekonomi Asia 1997.

Kadar pertumbuhan Malaysia telah merudum daripada purata kira-kira sembilan peratus setahun pada 1991-1997 kepada purata 5.5 peratus setahun pada 2000-2008.

"Pelbagai faktor menyumbang kepada tahap pertumbuhan Malaysia yang perlahan. Antaranya, Malaysia tidak lagi menjadi pusat eksport dan perkhidmatan kos rendah. Peralihan telah berlaku dengan kewujudan ekonomi baru seperti India, Vietnam dan China," demikian menurut pelan itu.

Pelan Hala Tuju PTK itu dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, di sini hari ini.

Kadar tumbesaran tahunan kompaun (CAGR) pelaburan langsung asing ke Malaysia dari 2000 hingga 2007 hanya satu peratus berbanding 30 peratus bagi India, 12 peratus bagi Vietnam dan 10 peratus bagi China.

Menurut pelan hala tuju itu, terdapat keperluan segera bagi kerajaan untuk mengurangkan perbelanjaan kerana negara berada di dalam kedudukan kewangan yang mencabar.

Ia menyatakan keupayaan Malaysia membiayai peningkatan prestasi menjadi terhad, memandangkan kedudukan fiskal yang merosot sejak 1997.

"Negara kita sedang menghadapi dilema. Terdapat keperluan segera bagi mengurangkan perbelanjaan dan pada masa yang sama kerajaan masih perlu mencapai hasil ekonomi dan sosial dengan cepat dan terbaik.

"Oleh itu, kita perlu mengutamakan peruntukan dana bagi aspek terpenting, meningkatkan produktiviti dan kecekapan menggunakan kaedah baru yang lebih pantas dan mudah serta mengurangkan subsidi dan kemerosotan ekonomi secara beransur-ansur," katanya.

Sementara itu, Malaysia juga perlu memperbaiki prestasi dalam aspek sosial kerana prestasi Malaysia dalam beberapa aspek sosial utama memerlukan penambahbaikan bagi mencapai matlamat sosial Wawasan 2020.

Tahap keselamatan awam bertambah buruk dalam beberapa tahun kebelakangan ini seperti jenayah kecurian harta dan jenayah kekerasan yang telah meningkat.

Persepsi rakyat bahawa amalan rasuah meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan ini diperkukuhkan apabila kedudukan Malaysia merosot dalam Persepsi Rasuah Transparency International.

Pada tahun lalu, kedudukan Malaysia jatuh sembilan tangga kepada 56 berbanding 47 tahun sebelumnya.

Dalam pendidikan, telah wujud tanda-tanda bahawa Malaysia masih di belakang pada tahap hasil pembelajaran pelajar.

Berdasarkan Kajian Trend Dalam Sains dan Matematik Antarabangsa pada tahun 2007, 20 peratus pelajar Malaysia gagal memenuhi tahap minimum dalam kedua-dua subjek terbabit. - Bernama

0 comments: