Followers

Thursday, January 28, 2010

GTP: Penyampaian pantas tumpuan kerajaan

KUALA LUMPUR: Pelan hala tuju Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang diumumkan hari ini akan membolehkan kerajaan memberi tumpuan terhadap perubahan asas bagi menyampaikan hasil penting dengan cepat untuk memastikan setiap rakyat Malaysia dapat menikmati hasil pembangunan negara.

"Kami sedar pendekatan seperti dahulu tidak boleh digunakan lagi bagi melaksanakan transformasi kerajaan dan mencapai hasil yang besar dengan cepat.

"Oleh yang demikian, kami melaksanakan transformasi kerajaan dengan kaedah baharu yang radikal, sembil belajar daripada kejayaan dan pengajaran peristiwa lepas serta menerusi usaha transformasi kerajaan di negara lain," menurut Jabatan Perdana Menteri menerusi (GTP) yang dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di sini, hari ini.

Kaedah baru itu merangkumi enam elemen iaitu menginstitusikan kaedah bekerja yang baharu, mengumpul input dan maklum balas secara proaktif, bertindak sebagai kontrak antara pihak kerajaan dan rakyat, memperkenal 16 prinsip pelaksanaan dan menerbitkan laporan tahunan yang telus dan objektif.

Elemen lain ialah penubuhan Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) yang berperanan sebagai pemangkin kepada proses transformasi dan membantu kementerian menyampaikan bidang keutamaan mereka.

Pelan hala tuju itu menyebut walaupun Malaysia sudah bergerak maju sehingga ke tahap ini, ekonominya masih berada dalam risiko kekal sebagai ekonomi "pendapatan sederhana".

Oleh itu, kerajaan mesti melaksanakan penambahbaikan ketara bagi mengurangkan kadar jenayah dan rasuah, mempertingkat tahap pendidikan, infrastruktur asas luar bandar dan pengangkutan awam di bandar, serta meningkatkan pendapatan isi rumah berpendapatan rendah.

Skop GTP adalah luas, merangkumi setiap kementerian dalam kerajaan, namun pada masa yang sama, masih tertumpu terhadap bidang keutamaan yang penting buat rakyat.

"Malaysia tidak mempunyai banyak masa lagi bagi mencapai Wawasan 2020, dan kami telah mendengar tuntutan rakyat yang jelas mahukan hasil, bukan sekadar lebih banyak lagi perancangan dan input semata-mata.

"Tumpuan kami adalah pada perubahan asas bagi menyampaikan hasil penting dengan cepat. Kami yakin akan dapat melaksanakannya.

"Apabila negara kita berjaya kelak, pasti banyak negara lain akan menyanjungi Malaysia dan mahu belajar bagaimana kita mengubah negara dengan cara mentrasformasi kerajaan," menurut pelan hala tuju itu.

Bagaimanapun, ia mengakui penyampaian keberhasilan ini bukan suatu perkara yang mudah.

"Pasti akan terdapat pelbagai rintangan di sepanjang perjalanan, termasuk sasaran yang tidak tercapai, inisiatif yang tidak berjaya, halangan pihak yang berkepentingan, tentangan terhadap sebarang perubahan dan cabaran baharu yang tidak dijangkakan," menurut pelan hala tuju itu.

Kerajaan juga akan terus mendapatkan input sebelum membuat keputusan, menggalakkan penyertaan bersama dalam proses penyampaian, mendapatkan maklum balas yang teratur dan mengukur persepsi mengenai pelaksanaan. - Bernama

0 comments: