Followers

Thursday, January 28, 2010

GTP tidak perlu pembiayaan tambahan

KUALA LUMPUR: Beroperasi dengan bajet sedia ada, Program Transformasi Kerajaan (GTP) tidak akan memerlukan sebarang pembiayaan tambahan, kata Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Idris Jala, hari ini.

Idris yang bertanggungjawab bagi keseluruhan pelaksanaan dasar dan strategi GTP, berkata kerajaan akan memanfaatkan sumber sedia adanya sejajar dengan langkah untuk mengurangkan perbelanjaan kerajaan.

"Cabarannya adalah untuk kami mengusahakan apa yang kami telah ada, jadi jelas sekali bagi 2010, bajet menyatakan bahawa kita perlu meningkatkan keluaran dalam negara kasar (KDNK) sebanyak lima hingga enam peratus dan mengurangkan perbelanjaan tahunan sebanyak RM24.5 bilion berbanding bajet tahun lalu.

"Sekarang kita perlu mengusahakan sumber yang ada," katanya kepada pemberita selepas pelancaran Pelan Hala Tuju GTP oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Mengenai peruntukan RM18 bilion yang akan dibelanjakan bagi pembangunan prasarana asas luar bandar, Idris berkata ini akan berada di bawah Rancangan Malaysia Ke-10, yang dijangka dilancarkan pada Jun tahun ini.

Bagaimanapun, beliau tidak menjelaskan mengenai jumlah perbelanjaan kerajaan bagi GTP.

Idris berkata, terdapat banyak cara bagi kerajaan untuk mencapai matlamat yang ditetapkan di bawah GTP tanpa membelanjakan terlalu banyak wang.

Sebagai contoh, dari segi menyediakan bekalan air dan elektrik ke kawasan luar bandar, terdapat banyak kaedah alternatif yang boleh digunakan pada kos yang rendah, katanya.

"Dari segi elektrik, kami boleh menyediakan bekalan ke kawasan luar bandar dengan menggunakan elektrik hibrid, sebahagian penjanaan diesel serta solar.

"Apabila kami mula melakukannya, kami boleh menyediakan elektrik pada kos yang rendah. Semua amalan terbaik di dunia yang kami temui dan kaji adalah apa yang akan kami laksanakan bagi memastikan kami melaksanakannya dengan kaedah kami," katanya.

Mengenai pemerolehan kerajaan, Idris berkata kerajaan serius bagi memastikan pembidaan yang kompetitif dan kaedah pembidaan terhad akan digunakan bagi mendapatkan nilai untuk wang.

"Kami mahu nilai, kualiti terbaik dan pada masa yang sama kos rendah kerana kami harus melaksanakannya dalam bajet yang telah diusulkan. Kini kami perlu mencari jalan dan kaedah mengenai bagaimana melakukannya dengan lebih cekap," katanya. - Bernama

0 comments: