Followers

Thursday, January 28, 2010

10 ditahan ISA


Datuk Seri Hishammuddin Hussein

Sembilan rakyat asing, seorang warga tempatan dipercayai terbabit kumpulan pengganas

PUTRAJAYA: Seramai 10 individu, termasuk sembilan rakyat asing yang dipercayai mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas antarabangsa, ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata kumpulan itu yang ditahan, baru-baru ini, dipercayai merancang melakukan serangan dan Malaysia sedang bekerjasama dengan agensi di luar negara berhubung kes itu.

Beliau enggan mengulas sama ada Malaysia menjadi sasaran serangan itu, tetapi

menjelaskan kumpulan terbabit ditahan kerana memberi ancaman serius kepada negara.

"Ini soal keganasan. Kita tidak berkompromi dan sangat serius menangani isu keganasan," katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Hishammuddin bagaimanapun enggan memberi sebarang maklumat mengenai 10 individu terbabit termasuk kewarganegaraan sembilan rakyat asing berkenaan yang dikatakan baru memasuki negara ini.

Beliau turut menafikan laporan portal berita kononnya 50 orang ditangkap mengikut ISA.

Sementara itu, menurut sumber, kumpulan itu dipercayai mempunyai hubungan dengan pelajar Nigeria, Umar Farouk Abdul Mutallab, yang ditahan pihak berkuasa Amerika Syarikat kerana cuba meletupkan pesawat Northwest Airlines ketika menghampiri Lapangan Terbang Detroit, Michigan, pada Krismas lalu.

Umar Farouk, 24, yang dikatakan sebagai ejen al-Qaeda, kini menghadapi enam tuduhan termasuk cubaan membunuh 290 penumpang dan cuba menggunakan senjata pemusnah.

Sumber itu berkata, siasatan masih dilakukan termasuk mendapatkan maklumat terperinci mengenai tujuan sembilan warga asing berusia lingkungan 20-an itu memasuki negara ini.

Beliau bagaimanapun tidak menolak kemungkinan kumpulan itu cuba mempengaruhi serta merekrut ahli baru.

Terdahulu, Hishammuddin menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) di antara kementeriannya dan Persatuan Perkhidmatan Kawalan Keselamatan Malaysia untuk melaksanakan pengambilan anggota Rela dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) sebagai pengawal keselamatan.

Mengenai desakan supaya Jabatan Imigresen menangguhkan operasi besar-besaran menahan pendatang tanpa izin, Hishammuddin berkata: "Kita akan pertimbangkan sekiranya mereka jujur dan komited untuk bersama menangani masalah ini."

Jabatan Imigresen sebelum ini dilaporkan akan melancarkan operasi besar-besaran di seluruh negara mulai 15 Februari ini bagi menangkap dan mengusir pendatang tanpa izin.

Mengulas penahanan penulis blog Aduka Taruna, bagi membantu siasatan berhubung kenyataan menghina Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar dan kerajaan negeri, Hishammuddin berkata, pihaknya sedang menyiasat dan mendapatkan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

"Kita akan memastikan mereka yang melakukan perbuatan seperti ini tidak terlepas walaupun mereka sudah memohon maaf," katanya.

0 comments: