Followers

Thursday, January 28, 2010

GTP: Infrastruktur asas luar bandar dipertingkat

KUALA LUMPUR: Berikut adalah intipati Pelan hala Tuju Program Transformasi Kerajaan (GTP) untuk mempertingkatkan infrastruktur asas luar bandar:

*Mensasarkan jarak 210 kilometer (km) jalan raya baru yang diturap di Semenanjung, sementara 192km di Sabah dan 145km di Sarawak pada tahun ini.

*Menambah bilangan rumah yang baru dibina/dibaikpulih sebanyak 5,819 buah di Semenanjung, 4,988 di Sabah dan 5,819 di Sarawak.

*Meningkatkan rumah dengan akses kepada bekalan elektrik daripada 99 peratus kepada 99.6 peratus di Semenanjung, daripada 67 peratus kepada 72.6 peratus di Sarawak dan 77 peratus kepada 80.8 peratus di Sabah pada tahun ini.

*Meningkatkan rumah dengan akses bekalan air bersih atau dirawat daripada 89 peratus kepada 91.8 peratus bagi Semenanjung, dari 57 peratus kepada 62.1 peratus di Sarawak dan dari 57 peratus kepada 58.7 peratus di Sabah pada tahun ini.

Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah selaku agensi bertanggungjawab akan memastikan rakyat yang tinggal di kawasan luar bandar dihubungkan kepada rangkaian jalan perhubungan dan mempunyai akses perumahan, bekalan elektrik serta air bersih.

Sasaran yang ditetapkan kementerian adalah tinggi dengan membina 11 kali ganda panjangnya kilometer jalan raya atau dinaik taraf, 2.5 kali ganda bilangan rumah yang dibina atau dibaik pulih, lima kali ganda bilangan rumah dengan bekalan elektrik serta menghubungkan tujuh kali ganda bilangan rumah dengan bekalan air bersih dalam tempoh tiga tahun yang akan datang berbanding yang telah dicapai sepanjang tempoh 2006-2008.

Bagi menjayakan sasaran kerajaan itu, kementerian berkenaan mengambil beberapa inisiatif antaranya menggunakan kaedah penyampaian yang inovatif, cepat dan kos terendah misalnya membina rumah direka bentuk standard, janakuasa hibrid solar, elektrik mikro hidro, telaga tiub, telaga graviti atau pemulihan air hujan.

Selain itu, kementerian juga berusaha memperbaiki proses administrasi sedia ada bagi mengurangkan masa yang diperlukan misalnya proses tender terbuka untuk jalan raya tanpa mengetepikan tadbir urus yang baik.

Inisiatif lain juga dipilih termasuk mempermudah dan bekerja rapat dengan pembekal untuk memastikan bekalan dan kesediaan jentera, bahan seperti pendawaian elektrik, pra campuran serta sumber manusia seperti kontraktor dan pakar perunding serta memastikan pengurusan program yang efektif dengan memantau projek dengan rapi agar ia disampaikan tepat pada masa dan mengikut bajet.

Melalui sasaran kementerian dalam mempertingkatkan kemudahan infrastruktur asas di kawasan luar bandar, lebih kurang 1,900km jalan raya akan dibina di Sabah dan Sarawak, dengan lebih kurang 70 peratus akan diturap dan bakinya merupakan jalan batu kerikil.

Hasil daripada program ini dijangkakan tambahan 800,000 orang akan dihubungkan kepada rangkaian jalan raya.

Setiap satu daripada jalan raya yang akan dibina dan dinaik taraf di seluruh negara telah dikenalpasti secara terperinci dari segi lokasi dan destinasi, jumlah jarak, lebar, bahan yang digunakan, agensi pelaksana dan masyarakat yang hendak dihubungkan.

Di bawah program kementerian ini, sebanyak 50,000 rumah akan dibina untuk golongan miskin dan miskin tegar iaitu dua pertiga daripadanya akan dibina di Sabah dan Sarawak, manakala selebihnya di Semenanjung.

Bagi memastikan penerima bantuan betul-betul berkelayakan, agensi di peringkat daerah dan negeri diberi tanggungjawab mengenalpasti golongan terbabit.

Rumah-rumah yang dibina atau dibaik pulih akan dibina mengikut rekabentuk standard, dibahagikan kepada bahan-bahan komponen iaitu alang keluli, papan lapis, lepa, pasir, campuran siap dan lain-lain, serta kos buruh standard, bagi memastikan kualiti setiap rumah terjamin serta penjimatan kos pembinaannya.

Sementara itu, setelah mengambil kira analisis faedah kos yang teliti, kementerian memutuskan untuk menggunakan teknologi penjanaan kuasa teragih seperti janakuasa hibrid solar atau elektrik mikro hidro untuk sesetengah kawasan luar bandar yang terletak jauh daripada infrastruktur penjanaan dan transmisi elektrik.

Sasaran kementerian adalah sebanyak 140,000 rumah tambahan akan disambungkan dengan bekalan elektrik 24 jam, dengan sebanyak 95 peratus daripadanya di Sabah dan Sarawak.

Pada masa ini, di Semenanjung telah mempunyai kadar liputan bekalan elektrik yang tinggi iaitu lebih kurang 99 peratus, manakala di Sabah sebanyak 77 peratus dan Sarawak 67 peratus.

Bagi bekalan air bersih atau air dirawat pula, sebanyak 360,000 rumah disasarkan disambung dengan kemudahan itu, dan di bawah program ini 36 projek loji rawatan air akan dibina untuk memberikan bekalan kepada kawasan di luar bandar.

Sesetengah kawasan luar bandar yang agak jauh daripada loji rawatan air serta paip utama, keputusan dibuat untuk menggunakan kaedah alternatif seperti telaga tiub, telaga graviti atau pemulihan air hujan. - Bernama

0 comments: