Followers

Thursday, November 19, 2009

Sabah & Sarawak: Mangsa serangan 'mundu' masih trauma

KOTA BELUD: Penduduk di Pulau Mantanani, Kuala Abai dan Rampayan Laut, di sini, mengakui masih trauma dengan serangan lanun atau ‘mundu’ yang menyerang nelayan Kampung Kuala Abai dan Rampayan Laut walaupun kejadian itu berlaku kira-kira 15 tahun lalu.

Sehubungan itu, mereka meminta polis marin dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) meningkatkan rondaan di perairan pulau dan kampung terbabit bagi mengelak tragedi hitam itu berulang.

Ia berikutan penduduk mendakwa sesekali melihat bot tidak dikenali memasuki perairan terbabit, bukan milik penduduk tempatan atau pihak berkuasa.

Imam Kariah Pulau Mantanani, Kennedy Ismail, yang mempunyai pengalaman ditawan lanun pada 19 April 1996 berkata, penduduk lega dengan langkah rondaan polis marin dan APMM secara konsisten di perairan itu hingga berjaya mengurangkan risiko serangan lanun.

Bagaimanapun, katanya, mereka berharap rondaan itu dapat dilakukan dengan lebih kerap demi keselamatan semua pihak.

"Kami bersyukur dengan kecekapan pihak berkuasa meronda, malah keadaan di perairan Kuala Abai dan Pulau Mantanani ketika ini memang baik kerana tiada lagi kedengaran pencerobohan lanun.

"Kegiatan lanun mungkin masih ada tetapi nelayan tidak bimbang kerana pihak berkuasa keselamatan sentiasa membuat rondaan.

"Bagaimanapun, kita tidak boleh terlalu selesa kerana pihak tidak bertanggungjawab memang menunggu kita leka sebelum mengambil kesempatan," katanya kepada Berita Harian di sini, kelmarin.

Diminta menceritakan detik ditawan lanun, Kennedy berkata ia berlaku di Kampung Kuala Abai, di sini, pada 19 April 1996.

Katanya, sebelum itu empat lelaki bersenjata api automatik dan berpakaian celoreng merompak lapan nelayan tempatan di perairan Kuala Abai dan Rampayan Laut, di sini, termasuk melarikan lapan enjin bot sangkut milik nelayan terbabit.

Katanya, beliau mendengar suara riuh-rendah di tepi pantai Kuala Abai dan menyangka ada askar datang membuat pemantauan kerana ‘mundu’ berkenaan memakai pakaian pasukan keselamatan terbabit.

Apa yang berlaku adalah sebaliknya apabila beliau ditawan lanun terbabit.

"Saya dibawa ke sebuah kedai runcit dan di situ saya nampak pemilik kedai terbabit juga sudah ditawan lanun. Saya dan tiga penduduk kampung diarah lanun terbabit memunggah semua barang termasuk beras, gula, kopi dan biskut di dalam kedai runcit itu ke dalam bot mereka.

"Lanun turut merompak barang kemas milik isteri dan anak pemilik kedai runcit berkenaan.

"Saya cuma pandang ke arah pemilik kedai terbabit kerana takut ditembak jika enggan menurut arahan ‘mundu,’ katanya.

Kennedy berkata, pemilik kedai itu memberi isyarat mengangguk tanda membenarkan beliau membantu memunggah barang dalam kedainya kerana bimbangkan keselamatan isteri dan anak gadisnya.

Beliau mengakui masih berasa serba salah terhadap pemilik kedai runcit terbabit kerana terpaksa `membantu' lanun merompak kedainya.

"Saya sudah memohon maaf kepada pemilik kedai runcit itu dan beliau memaafkan saya kerana bukan saya sengaja.

"Saya mengesyaki lanun terbabit diketuai ‘Moloi’ yang lakaran wajahnya disiarkan menerusi akhbar dua hari kemudian. Moloi memang terkenal dengan kelicikan melarikan diri daripada kepungan polis," katanya.

Kejadian berlaku antara jam 1 hingga 4 pagi ketika nelayan terbabit mencandat sotong apabila dalam dua kumpulan berasingan sebelum dihampiri kumpulan bersenjata.

0 comments: