Followers

Thursday, November 19, 2009

Sabah & Sarawak: 1,000 murid sekolah rendah tunjuk kemahiran baca al-Quran

KOTA KINABALU: Seramai 1,000 murid sekolah rendah memperdengarkan bacaan al-Quran pada majlis Khatam al-Quran Perdana Sekolah Jawi, al-Quran, bahasa Arab dan Fardu Ain (j-QAF) peringkat negeri Sabah, di Dewan Saadah, Wisma Muis, di sini baru-baru ini.

Bacaan al-Quran oleh 500 murid lelaki dan 500 murid perempuan itu diteliti sekumpulan ‘khalifah’ untuk membetulkan kesalahan.

Program yang disempurnakan perasmiannya oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman itu dianjurkan Jabatan Pelajaran Sabah.

Hadir sama, Pengarah Pelajaran negeri, Datuk Normah Gagoh dan timbalannya, Dr Muhyiddin Yussin serta Pengerusi Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Sabah (Sedco), Datuk Mohd Ariffin Mohd Arif.

Berucap pada majlis itu, Musa berkata, tema ‘Al-Quran Pemangkin Modal Insan Cemerlang’ pada program itu harus digalas sebagai cabaran dan amanah oleh semua pihak.

Katanya, peserta program itu harus menjadikan tema itu sebagai titik tolak untuk mempelopori, menghayati dan mendalami ilmu melalui al-Quran.

Beliau berkata, kejayaan melahirkan murid terpilih menyertai majlis itu akan meningkatkan semangat guru untuk berusaha secara lebih gigih pada masa depan.

"Tanggungjawab melahirkan murid yang menyertai majlis khatam al-Quran hari ini tidak akan dicapai tanpa dedikasi guru yang cekap mendidik kanak-kanak," katanya.

Beliau berkata, modal insan cemerlang yang diperlukan negara pada masa depan adalah mereka yang mempunyai pengetahuan tinggi, berpegang teguh kepada agama, berkemahiran, inovatif, memiliki jati diri, beretika dan mempunyai minda kelas pertama.

"Mereka bukan saja penting kepada pembangunan negara, malah berfungsi menjamin kesejahteraan dan perpaduan rakyat serta meningkatkan daya saing negara pada peringkat global," katanya.

0 comments: