Followers

Thursday, November 19, 2009

Sabah & Sarawak: Gaji pekerja tak mahir lebih tinggi

KOTA KINABALU: Gaji pekerja tidak mahir dalam sektor perkilangan di Sabah adalah lebih tinggi iaitu minimum RM590 berbanding RM530 pada peringkat nasional berdasarkan data Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA) dan Jabatan Pembangunan Perindustrian dan Penyelidikan (DIDR).

Pembantu Menteri Pembangunan Perindustrian Sabah, Datuk Michael Asang, berkata keadaan sama turut dikesan bagi pekerja separuh mahir di Sabah yang mendapat gaji minimum RM625 berbanding hanya RM588 di peringkat nasional.

Katanya, ia jelas menunjukkan gaji pekerja tidak mahir dan separuh mahir di Sabah jauh lebih baik berbanding peringkat nasional.

"Bagaimanapun, gaji minimum pekerja mahir juruelektrik di Sabah adalah lebih rendah iaitu RM670 dan peringkat nasional ialah RM873, sama seperti pekerja am di Sabah cuma menerima RM700 berbanding RM942 sebulan di peringkat nasional.

"Lazimnya gaji pekerja ditetapkan berdasarkan tahap kemahiran, pengalaman bekerja dan polisi syarikat berkaitan," katanya menjawab soalan Johnny Goh (BN-Inanam) pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah di sini, semalam.

Asang berkata, kebanyakan syarikat yang beroperasi di Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP) turut mengiklankan jawatan kosong di syarikat mereka termasuk menerusi media.

Bagaimanapun, katanya, kaedah paling kerap dan banyak digunakan bagi mengiklankan jawatan kosong di syarikat dalam KKIP adalah menerusi kain rentang di jalan masuk utama ke KKIP di Jalan Sulaman.

Beliau berkata, beberapa syarikat turut menggunakan ekspo pekerjaan di perkarangan institusi latihan dan kemahiran di KKIP seperti Institut Latihan Perindustrian (ILP), Institut Kemahiran Mara (IKM) dan Politeknik untuk mengiklankan jawatan kosong.

Sementara itu, Pembantu Menteri Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat Sabah, Datuk Jainab Ahmad, berkata kerajaan mewujudkan pelbagai bantuan kepada penganggur termasuk di kawasan luar bandar bagi mengelak mereka terpinggir dari arus perdana.

"Ia termasuk program Tekun Nasional (Tekun) yang diadakan oleh Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD), Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Pusat Bimbingan Usahawan Negeri Sabah (PBUNS) yang menawarkan pelbagai kursus," katanya menjawab soalan Datuk Syed Abbas Syed Ali (BN-Balung).

Beliau berkata, MECD menyediakan RM73.6 juta untuk Program Tekun Rakan Niaga menerusi Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Katanya, Tekun turut menawarkan kemudahan pinjaman RM50,000 kepada mereka yang ingin menceburkan diri dalam bidang keusahawanan.

"Selain itu, agensi kerajaan negeri seperti Koperasi Pembangunan Desa (KPD) turut bekerjsama dengan OISCA, sebuah badan kerajaan dari Jepun untuk melatih belia luar bandar dalam bidang pertanian asas," katanya.

0 comments: