Followers

Thursday, November 19, 2009

Sabah & Sarawak: Kampung setinggan diisytihar kampung tradisi

KOTA KINABALU: Semua perkampungan setinggan yang didiami Bumiputera di seluruh Sabah akan diisytiharkan sebagai perkampungan tradisi seperti dilakukan di Kampung Air dan Kampung Landung Ayang, Kudat.

Pembantu Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Ghulam Khaidar Khan Bahadar, berkata langkah itu dilaksanakan bagi memastikan penduduk kampung terbabit dapat menikmati kehidupan selamat dan selesa.

Beliau berkata, kaedah itu adalah lebih praktikal berbanding mendiami kawasan setinggan yang tidak teratur dari segi pembinaan struktur rumah dan terlalu berdekatan antara satu lain, sekali gus terdedah kepada bencana seperti kebakaran yang boleh memusnahkan keseluruhan penempatan.

Katanya, kampung tradisi juga akan melindungi penduduk daripada masalah diarah mengosongkan rumah oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) kerana mendiami kawasan tanah rizab kerajaan.

"Justeru, adalah lebih baik bagi mereka menetap di kawasan perkampungan tradisi yang jauh lebih tersusun.

"Langkah ini membuktikan kerajaan Barisan Nasional (BN) mengutamakan kepentingan rakyat dan mahu memberikan yang terbaik,” katanya menjawab soalan Teo Chee Kang (BN-Tanjong Kapor) pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah di sini, semalam.

Ghulam berkata, Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri akan mewartakan Kampung Gumpah, Kudat sebagai tanah Kampung Tradisi Gumpah.

Beliau berkata, lot di kampung itu akan dibahagikan kepada lot kediaman untuk menempatkan penduduk asal yang mendiami tapak setinggan.

Katanya, kementerian juga sudah mengenal pasti kawasan sesuai di Sikuati, Kudat untuk memindahkan setinggan dari kawasan Tanjung Kapor, Pantai Bahagia dan Pangaraban.

"Pada masa sama, sebanyak 500 unit rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) untuk disewa dibina di Taman Ehsan, Kudat bagi menempatkan setinggan di Kudat.

"Kerajaan berharap penduduk kawasan setinggan terbabit memberi kerjasama dengan memanfaatkan PPR disewa berkenaan.

"Kita melakukan semua ini kerana mahu rakyat berkeluarga tinggal bersama dalam suasana selesa dan dapat meningkatkan taraf hidup mereka secara beransur-ansur," katanya.

0 comments: