Followers

Friday, September 18, 2009

Susilo jamin pertahan hubungan

Indonesia tidak akan biar tindakan segelintir rakyat mahu sapu Malaysia

JAKARTA: Presiden Susilo Bambang Yudhoyono memberi jaminan hubungan baik Malaysia-Indonesia akan berterusan dan Kerajaan Indonesia tidak akan membiarkan tindakan segelintir rakyat untuk menyapu Malaysia diteruskan.

Menteri Luar, Datuk Anifah Aman, yang bertemu pemimpin Indonesia selepas mesyuarat bersama rakan sejawatnya, Hassan Wirajuda berkata: "Bapa Presiden berkata, selagi kita berjiran sudah pasti ada masalah. Beliau amat jelas dengan pendirian bahawa hubungan Malaysia-Indonesia adalah baik, apa yang berlaku dicetus oleh segelintir rakyatnya saja."

Anifah bertemu Presiden selama sejam dan antara lain berbincang mengenai mengenai ekonomi terutama kerjasama dua negara yang menjadi pengeluar terbesar dunia dalam kelapa sawit.

"Beliau amat prihatin dalam isu tenaga hijau, dan pa-da masa sama kita bersetuju sebagai dua negara pengeluar terbesar sawit dunia kita tidak perlu bersaing, sebaliknya bekerjasama bagi memastikan harga komoditi ini terus stabil," katanya ketika ditemui di Kedutaan Besar Malaysia di sini, semalam.

Menjawab soalan, Anifah berkata dia tidak mahu membuat andaian mengenai campur tangan pihak lain yang mungkin ingin memporak peranda hubungan Malaysia-Indonesia.

"Saya tidak mahu membuat andaian sekiranya ada agenda tersembunyi pihak tertentu untuk mengeruhkan hubungan dua negara ini. Cuma saya tidak faham kita telah memberi penjelasan sejelas-jelasnya mengapa mereka tidak mahu menerima.

"Saya katakan pada Bapa Presiden, bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Khir Toyo, adalah generasi pertama keturunan Jawa bagi keluarga terbabit, jadi sudah pasti adat istiadat Jawa masih kuat di dalam keluarga itu. Bagaimana kita hendak meminta rakyat Malaysia yang keturunan Jawa seperti Khir ini berhenti daripada menjadi orang Jawa.

"Begitu juga dengan arkitektur bangunan bagi orang yang berketurunan Jawa atau Minang. Rumah Menteri Penerangan, Datuk Rais Yatim, berciri Minang, adakah kita hendak meminta dia merobohkan rumahnya. Pendirian Malaysia ialah ini semua adalah budaya Melayu, budaya serumpun yang dikongsi bersama Indonesia � tapi kita tidak pernah mengakui bahawa adat dan budaya itu adalah hak Malaysia," tegasnya.

Anifah berkata, Malaysia dan Indonesia sepakat untuk meningkatkan kerjasama dan persefahaman antara rakyat, serta akan meneruskan perbincangan bagi memastikan ketegangan antara rakyat kedua negara tidak berpanjangan.

"Kita jangan terlalu ambil ringan.... sebagai negara berjiran kita memang akan mempunyai masalah dari semasa ke semasa. Semua perkara yang berlaku akan kita selesaikan secara baik. Rundingan yang berjalan hari ini (semalam) berjalan sangat baik dan kami akan mempertingkatkan lagi beberapa isu yang kita bincang hari ini," kata Anifah.

Sementara itu, Hassan meminta rakyat republik berkenaan untuk melihat semua isu yang berbangkit dengan Malaysia dalam perspektif lebih luas, serta mengambil pendekatan rasional dalam meleraikan pelbagai isu yang wujud antara kedua-dua negara.

"Sebetulnya tahun lalu kita sudah meminta EPG (Kumpulan Tokoh Terkemuka Asean) untuk mengemukakan cadangan menyelesaikan masalah serta langkah yang perlu untuk memajukan hubungan dua negara.

"Tetapi belum sempat untuk kita duduk bersama merancang program pelan tindakan yang perlu kita lakukan, kita dikejar isu yang kini meruncing semula hubungan antara rakyat kedua-dua negara," kata Hassan.

0 comments: