Followers

Friday, September 18, 2009

1Malaysia janjikan harapan kepada rakyat: Aktivis Sosial

17th September, 2009

KOTA KINABALU: Jika konsep 1Malaysia diamalkan dengan jayanya, rakyat Malaysia akan hidup dalam suasana yang penuh harapan di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, kata aktivis sosial Sabah Datuk Patrick Sindu.

Bagi Sabah dan Sarawak, katanya, kerajaan pusat memang mengambil berat mengenai keperluan pembangunan di kedua-dua negeri itu sejak 46 tahun lepas apabila Malaysia dilahirkan.

“Saya amat gembira Datuk Seri Najib memperkenalkan konsep 1Malaysia. Perdana Menteri dan anggota kabinetnya kini lebih banyak melawat setiap pelosok Sabah bagi meninjau dan mengatasi masalah rakyat,” katanya kepada Bernama.

Sindu berkata bagaimanapun terdapat beberapa perkara yang perlu ditangani, satu daripadanya ialah perbezaan kos barangan antara Semenanjung dan Sabah dan Sarawak.

Beliau menyambut baik kenyataan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Dr Koh Tsu Koon baru-baru mengenai idea memperkenalkan “Satu Harga” bagi barangan di seluruh negara.

“Walaupun itu sekadar satu idea, ia menunjukkan bahawa seorang yang penting dalam kerajaan pusat mengambil berat. Kini harap ia akan menjadi realiti,” katanya.

Sindu juga berkata kerajaan pusat telah mengotakan pelbagai janjinya untuk meningkatkan mutu pelajaran, kesihatan, infrastruktur dan keselamatan di Sabah.

0 comments: