Followers

Wednesday, November 4, 2009

Sabah&Sarawak: Disyor jadi agropelancongan

Bertujuan manfaatkan penduduk kampung untuk tambah peluang pekerjaan

MENUMBOK: Kementerian Pertanian dan Industri Makanan negeri diminta membangunkan Stesen Pertanian Kelapa di Kampung Tanjung Aru di sini, sebagai kawasan agropelancongan, selain memanfaatkan sepenuhnya fungsi sebagai pusat penyelidikan tanaman kelapa di Sabah.

Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Lajim Ukin, berkata stesen itu yang dibuka pada 1980 di kawasan seluas 400 hektar belum dibangunkan sepenuhnya kerana separuh dari keluasannya masih terbiar.

Katanya, kementerian berkenaan wajar merancang pembangunan bersesuaian bagi memastikan tanah yang diperuntukkan kerajaan negeri untuk penyelidikan tanaman kelapa digunakan sepenuhnya demi kebaikan rakyat.

“Selain menjadikan kawasan ini sebagai pusat penyelidikan kelapa, ia juga boleh dimajukan sebagai pusat agropelancongan. Saya yakin langkah itu akan memanfaatkan penduduk kampung dari segi peluang pekerjaan.

"Sehubungan itu, saya meminta kerajaan negeri khususnya Kementerian Pertanian dan Industri Makanan mengambil kira cadangan ini dan membuat kajian mengenai kesesuaiannya sebagai pusat agropelancongan," katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Beaufort berkata demikian kepada media selepas merasmikan Surau al-Hidayah Stesen Pertanian Kampung Tanjung Aru, di sini.

Hadir sama wakil Pengarah Jabatan Pertanian negeri, Hanafiah Mohamad; Penguasa Stesen Pertanian Kampung Tanjung Aru, Yasin Muhamad dan Setiausaha Politik Kementerian Pembangunan Infrastruktur negeri, Isnin Aliasnih.

Lajim berkata, jika usaha itu dapat dilaksanakan, ia akan menjadi satu lagi daya tarikan baru kepada pelancong dan orang ramai yang berkunjung ke daerah kecil ini.

“Kemudahan asas seperti bekalan elektrik, air dan jalan raya sudah disediakan di kawasan ini, oleh itu tiada masalah untuk melaksanakan cadangan berkenaan.

"Kerajaan negeri juga boleh memohon peruntukan daripada Kerajaan Pusat untuk melaksanakannya," katanya.

Terdahulu ketika berucap, Lajim yang juga Timbalan Yang Dipertua Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (Usia) meminta umat Islam di negeri ini supaya turut menjadikan surau sebagai tempat untuk mengukuhkan perpaduan sesama orang Islam.

Katanya, pelbagai program keagamaan yang dianjurkan jawatankuasa surau boleh menjalin semangat muhibah di samping mengeratkan hubungan silaturahim antara masyarakat Islam.

"Selain untuk beribadat, surau atau masjid perlu dijadikan sebagai tempat untuk memperkukuhkan perpaduan di kalangan masyarakat Islam. Pelbagai program lain seperti kelas fardu ain dan kelas bimbingan al-Quran boleh dianjurkan dari semasa ke semasa,” katanya.

0 comments: