Followers

Wednesday, November 4, 2009

Sabah&Sarawak: Lima NGO tentang tenaga kotor

Loji jana kuasa arang batu bertentangan usaha lindungi hutan, hidupan liar di Sabah

KOTA KINABALU: Lima badan bukan kerajaan (NGO) di Sabah bergabung bagi menentang sebarang penggunaan tenaga tidak bersih termasuk yang dihasilkan daripada loji jana kuasa arang batu di negeri itu.

Gabungan yang dikenali sebagai Sabah Unite to Re-Power the Future atau Green Surf itu dibentuk sejajar usaha Sabah yang mementingkan pemuliharaan, sekali gus menyifatkan penggunaan tenaga tidak bersih termasuk pembinaan loji jana kuasa arang batu sebagai bertentangan dengan kerja melindungi hutan dan hidupan liar.

Lima NGO yang menyertai gabungan itu Land Empowerment Animals and People (Leap), Partners of Community Organisations (Pacos Trust), Persatuan Perlindungan Alam Sekitar Sabah (Sepa), Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS) cawangan Sabah dan Pejabat Tabung Hidupan Liar Antarabangsa (WWF) Malaysia cawangan Sabah.

Ketua Pegawai Teknikal WWF-Malaysia cawangan Sabah, Dr Rahimatsah Amat, berkata kawasan baru yang dikenal pasti bagi pembinaan loji jana kuasa arang batu iaitu di Semenanjung Dent di pantai timur Sabah adalah sebahagian daripada Eko-Wilayah Marin Sulu-Sulawesi dan Inisiatif Segi Tiga Terumbu Karang (CTI).

"Malaysia komited dalam kedua-dua aspek itu, malah perairan di kawasan berkenaan mempunyai pelbagai spesies marin merangkumi penyu, paus, ikan lumba-lumba dan dugong," katanya di sini, kelmarin.

Baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, mengumumkan keputusan kerajaan membina loji jana kuasa arang batu di Felda Sahabat, kira-kira 100 kilometer dari Lahad Datu sebagai penyelesaian masalah kekurangan bekalan elektrik di pantai timur Sabah.

Susulan itu, kerajaan negeri mengenal pasti kawasan Semenanjung Dent berhampiran Felda Sahabat di Lahad Datu sebagai tapak sesuai bagi membina loji arang batu di Sabah tetapi ia akan dilakukan selepas kelulusan Laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) diterima.

Loji jana kuasa arang batu yang boleh menghasilkan tenaga elektrik hingga 300 megawatt asalnya dicadang dibina di Silam, dekat Lahad Datu tetapi ditolak kerajaan negeri selepas mendapat bantahan penduduk tempatan.

Ia kemudian dipindahkan ke Sandakan tetapi turut ditolak penduduk tempatan yang kemudian menggesa kerajaan supaya tampil dengan loji jana kuasa menggunakan teknologi mesra alam.

Sementara itu, Pengarah Leap, Cynthia Ong, berkata walaupun Green Surf memberi penekanan terhadap kepentingan tenaga bersih bagi melindungi alam sekitar secara keseluruhan, ia bukan NGO yang bergerak sebagai antikerajaan.

"Sebaliknya, kami sedia bekerjasama dengan pihak berkuasa dalam usaha memastikan hanya sumber tenaga bersih digunakan di negeri ini. Gabungan ini juga dibentuk bagi memenuhi gesaan dan rayuan orang ramai.

"Ia kerana pembinaan loji menggunakan tenaga arang batu adalah bertentangan dengan usaha pemuliharaan dan mengancam kebersihan alam sekitar," katanya.

0 comments: