Followers

Wednesday, November 4, 2009

Hu Jianto adakan lawatan rasmi dua hari ke Malaysia

PUTRAJAYA: Presiden China, Hu Jianto, akan membuat lawatan rasmi dua hari ke Malaysia pada 10 dan 11 November ini, sekali gus menjadi lawatan pertama pemimpin tertinggi republik itu ke negara ini sejak memegang jawatan pada 2002.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman, berkata kali terakhir Hu melawat Malaysia ialah pada April 2002 ketika beliau (Hu) menjadi Naib Presiden China.

Beliau berkata, lawatan rasmi itu adalah atas jemputan Yang di-Pertuan Agong, Tunku Mizan Zainal Abidin.

"Hu akan akan diiringi isterinya, Liu Yongqing dan 140 ahli rombongan serta 80 wakil media massa republik berkenan," katanya pada sidang media selepas menerima kunjungan hormat Menteri Luar Turki, Prof Dr Ahmet Davutoglu di Wisma Putra, di sini, hari ini.

Anifah berkata, lawatan Presiden China itu adalah sebagai membalas lawatan bekas Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Syed Sirajuddin Syed Jamalullail ke China pada 2005 dan Tuanku Mizan yang menghadiri majlis pembukaan rasmi Sukan Olimpik di Beijing pada Ogos 2008.

Beliau berkata, Hu akan menghadap Tuanku Mizan di Istana Negara dan kemudiannya menghadiri santapan negara pada hari pertama lawatannya.

Katanya, Hu akan mengadakan pertemuan dua hala dengan Datuk Seri Najib Razak dan menghadiri jamuan makan tengahari yang dihoskan Perdana Menteri dan dijangka membincangkan

beberapa isu bagi mengukuhkan hubungan dan kerjasama dua hala.

0 comments: