Followers

Wednesday, November 4, 2009

Sabah&Sarawak: 50,000 penduduk utara Sabah terputus hubungan

Laluan rosak ke Kota Belud berpunca tanah runtuh beberapa bulan lalu belum dibaiki

KOTA MARUDU: Lebih 50,000 penduduk dari lima daerah di utara Sabah berdepan masalah terputus hubungan berikutan laluan rosak dari daerah ini ke Kota Belud yang berpunca daripada beberapa kejadian tanah runtuh Belud sejak beberapa bulan lalu, belum dibaiki.

Selain penduduk daerah ini, mereka yang menetap di Kudat, Pitas, Tandek dan Matunggong turut bergantung kepada jalan berkenaan sebagai laluan utama setiap hari.

Ia juga menjadi laluan pintas pengguna dari Kota Kinabalu menuju ke Pantai Timur Sabah seperti Beluran, Sandakan, Lahad Datu dan Tawau sejak jalan baru melalui daerah ini ke daerah berkenaan dibina hampir empat tahun lalu.

Tinjauan mendapati lebih 10 kejadian tanah runtuh dikesan sepanjang laluan itu yang dengan sendirinya menjejaskan strukturnya, sekali gus mendedahkan pengguna terhadap risiko kemalangan.

Kejadian tanah runtuh itu dikesan berlaku di Kilometer 31, Kilometer 32, Kilometer 34, Kilometer 36, Kilometer 37, Kilometer 40 dan Kilometer 43 Jalan Kota Marudu-Kota Belud.

Daripada jumlah itu, hanya dua bahagian jalan terbabit mengalami runtuhan serius dan dibaiki Jabatan Kerja Raya (JKR) iaitu berhampiran Kilometer 36 dan Kilometer 43.

Bagaimanapun, hampir semua bahagian jalan yang mengalami runtuhan itu sudah diletak tanda amaran sebagai peringatan pemandu berhati-hati melalui kawasan berkenaan.

Berikutan itu, pengguna berharap JKR dapat mengambil tindakan segera membaiki bahagian jalan yang terjejas oleh kejadian tanah runtuh untuk kebaikan dan keselamatan mereka.

Pengguna dari Kota Marudu, Tony Kaduk, 42, berkata tindakan membaiki jalan runtuh itu dapat mengelak penduduk di daerah ini dan empat daerah lain terputus hubungan dengan daerah lain.

"Biasanya hujung tahun kerap berlaku hujan berterusan dan keadaan itu boleh menyebabkan kejadian tanah runtuh.

"Ada baiknya langkah pencegahan diambil sekarang sebelum berlaku perkara tidak diingini, terutama yang membabitkan aspek keselamatan.

"Jalan raya dalam keadaan elok dapat mengurangkan risiko kemalangan," katanya kepada Berita Harian di sini, semalam.

Difahamkan, beberapa kemalangan berlaku di kawasan laluan terjejas walaupun belum ada kes mengorbankan nyawa pengguna.

Pengguna dari Pitas, Billy William, 44, berharap laluan sempit disebabkan tanah runtuh dapat dilebarkan kepada saiz asal.

"Keadaan jalan sempit turut membahayakan lalu lintas, terutama kenderaan berat yang sering menggunakan kawasan berkenaan," katanya.

0 comments: