Followers

Friday, October 23, 2009

Kerajaan kaji pembangunan nuklear untuk jana elektrik menjelang 2025

KUALA LUMPUR: Kerajaan sedang meneliti opsyen penggunaan nuklear bagi penjanaan elektrik sebagai salah satu penyelesaian jangka masa panjang bagi memenuhi keperluan bekalan elektrik negara menjelang 2025, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui, berkata berdasarkan analisis awal yang dijalankan, negara tidak lagi dapat bergantung kepada sumber-sumber penjanaan elektrik sedia ada seperti gas, hidro dan arang batu.

"Oleh itu, opsyen penggunaan nuklear bagi penjanaan elektrik tidak dapat diketepikan kerana ia dapat menawarkan opsyen yang menarik untuk memenuhi keperluan elektrik negara," katanya menjawab soalan Nurul Izzah Anwar (PKR-Lembah Pantai).

Chin berkata sebagai langkah awal, kerajaan akan mengkaji keupayaan serta kesediaan negara untuk melaksanakan program pembangunan nuklear bagi penjanaan elektrik.

"Pelbagai aspek dari segi perundangan, kawal selia, pembangunan sumber manusia dan sebagainya akan dikaji bagi menilai kesediaan negara dalam bidang ini," katanya. - Bernama

0 comments: