Followers

Friday, September 11, 2009

Sabah&Sarawak: Projek Agropolitan di Pegalungan

2,400 hektar tanah dimaju dengan projek pertanian bantu golongan miskin

NABAWAN: Kawasan seluas 2,400 hektar di Pegalungan dekat sini, akan dimajukan dengan projek pertanian berasaskan Agropolitan bagi membantu anggota masyarakat miskin dan miskin tegar meningkatkan sosioekonomi, sekali gus mengeluarkan mereka daripada belenggu kemiskinan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Nabawan, Datuk Bobbey Suan, berkata Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah pada dasarnya bersetuju melaksanakan projek berkenaan berdasarkan keluasan tanah ekonomik, selain keperluan membantu anggota masyarakat Pegalungan menikmati kesan pembangunan negara.

Beliau berkata, untuk tujuan itu, beberapa agensi bawah kementerian berkenaan, terutama Felcra Bhd akan menjalankan kajian mengenai jenis tanaman yang sesuai diusahakan di kawasan itu sama ada getah atau kelapa sawit.

"Kita yakin projek ini akan dilaksanakan kerana kawasan itu sesuai dimajukan sejajar usaha Kementerian Kerja Raya membina jalan berturap dari Sepulot ke Pegalungan.

"Ketika ini, penduduk Pegalungan masih bergantung kepada perahu sebagai alat pengangkutan utama. Apabila jalan dibina tidak lama lagi, Pegalungan akan menerima impak kemajuan, terutama dalam sektor pertanian," katanya di sini, baru-baru ini.

Projek Agropolitan merujuk kepada pembangunan bandar dalam kawasan pertanian. Kementerian berkenaan sudah melaksanakan Projek Agropolitan menerusi Program Lonjakan Mega Luar Bandar (PLMB) di Pulau Banggi, dekat Kudat.

Ia membabitkan pembukaan ladang getah seluas 4,400 hektar sejak awal 2007. Seramai kira-kira 1,000 ketua isi rumah miskin dan miskin tegar diberi peluang memiliki ladang getah seluas empat hektar seorang, selain perkongsian ekuiti dalam ladang berkenaan.

Kementerian itu turut menyediakan rumah kos rendah untuk keluarga terbabit, selain memajukan kawasan lain di pulau berkenaan dengan projek penternakan ikan dalam sangkar.

Pelaksanaan projek Agropolitan itu juga menyebabkan jalan raya dibina dari pekan Karakit ke beberapa kampung berbanding sebelum ini yang menyaksikan anggota masyarakat terpaksa meredah laluan tidak berturap.

Bobbey berkata, projek Agropolitan di Pegalungan tidak 100 peratus sama dengan projek di Pulau Banggi berikutan perbezaan peruntukan kerana PLMB di Pulau Banggi adalah satu daripada projek mega kementerian itu yang turut dilaksanakan di Pahang, Perak dan Sarawak.

Katanya, beliau akan membelanjakan RM50,000 daripada peruntukan wakil rakyatnya untuk membeli benih pokok gaharu untuk diagihkan kepada anggota masyarakat.

0 comments: