Followers

Saturday, August 1, 2009

Utara: 45 sah dijangkiti virus H1N1 di Perak

IPOH: Seramai 45 orang disahkan dijangkiti virus Influenza A (H1N1) daripada sejumlah 2,589 yang diperiksa selepas mengalami demam selesema ringan (Influenza Light Illness) di negeri ini, setakat ini.

Exco Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan Awam dan Hal Ehwal Bukan Islam negeri, Datuk Dr Mah Hang Soon, berkata mereka disahkan positif H1N1 selepas menjalani ujian saringan yang dijalankan oleh Jabatan Kesihatan negeri.

Selain itu, katanya, sembilan institusi masing-masing tiga institusi pengajian tinggi, sekolah (tiga), dua Kem Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) dan sebuah pusat latihan tentera sudah diarahkan ditutup buat sementara.

"Semua institusi diarah tutup selama seminggu sebagai langkah berjaga-jaga bagi mengelakkan wabak itu daripada merebak ke tempat lain," katanya pada sidang media di Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini, kelmarin.

Institusi yang diarahkan tutup sementara iaitu Kem Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) Jiwa Murni Kerian; Kem PLKN Tangkas Kendiri, Sauk; Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) RLKT Lasah, Sungai Siput; SMK Grik, Hulu Perak dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sri Iskandar.

Kolej Profesional Mara (KPM), Sri Iskandar; Pusat Latihan KD Sri Pelanduk, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Lumut; SMK Agama Bidor dan Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim.

Dr Mah berkata, selain itu, Sekolah Kebangsaan (SK) Trosor, Sungai Siput dan Universiti Teknologi Petronas (UTP), Tronoh berkemungkinan akan ditutup dalam masa terdekat memandangkan ada di antara pelajarnya sudah menunjukkan simptom ILI.

"Oleh itu, saya ingin menasihatkan orang ramai yang mengalami simptom berkenaan disarankan untuk berjumpa segera dengan doktor bagi mendapatkan nasihat dan rawatan lanjut.

"Bagi sesiapa yang sebelum ini mempunyai penyakit kronik seperti kencing manis dan pneumonia supaya mengambil perhatian serius untuk mengelakkan perkara tidak diingini daripada berlaku berkaitan penyakit itu," katanya.

Berikutan itu, Dr Mah berkata cuti kakitangan JKN akan dibekukan sehingga virus Influenza (H1N1) dapat dikawal.

0 comments: