Followers

Saturday, August 1, 2009

Sabah & Sarawak: Bukit Ruhiang tumpuan peminat sukan luncur udara

TAMPARULI: Persekitaran Bukit Ruhiang di sini, bakal menjadi tumpuan peminat sukan luncur udara dunia tidak lama lagi berikutan usaha menjadikan puncak bukit itu sebagai lokasi utama aktiviti berkenaan.

Pembantu Menteri Belia dan Sukan negeri, Datuk Jahid Jahim, berkata jika usaha membawa produk pelancongan baru itu berjaya dilaksanakan, nama Tamparuli akan menjadi sebutan di seluruh dunia bagi acara sukan luncur udara, sekali gus menarik kunjungan lebih ramai pelawat.

"Kita sudah mengadakan perbincangan dengan beberapa peluncur udara profesional dari Korea Selatan yang berminat membangunkan sukan mencabar itu di Tamparuli.

"Justeru, saya mencadangkan puncak Bukit Ruhiang sebagai lokasinya kerana ia dilihat sesuai," katanya berucap pada Mesyuarat Agung Tahunan Parti Bersatu Sabah (PBS) bahagian Tamparuli ke-24, di Dewan Giat Belia Tamparuli, kelmarin.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tamparuli turut menyertai peluncur profesional Korea Selatan, Kim Dong Sol, yang melakukan penerjunan percubaan dari puncak Bukit Ruhiang, minggu lalu.

Jahid dan Kim mengelilingi pekan Tamparuli melihat panorama indah daerah itu dari ketinggian 268 meter selama kira-kira 20 minit, sebelum mendarat di kawasan lapang berhampiran tapak Tamu Tamparuli.

Katanya, lebih 300 peluncur udara dari Korea Selatan berminat membangunkan Tamparuli sebagai lokasi kegiatan sukan itu di Sabah.

Beliau berkata, ketiadaan tempat penginapan bagi menampung kehadiran pelancong asing boleh ditangani menerusi pewujudan inap desa.

"Sukan luncur udara itu mampu membawa pendapatan baru kepada penduduk di daerah dengan menyewakan bilik di rumah mereka secara konsep inap desa kepada pelancong.

"Inap desa mampu menjana ekonomi penduduk setempat jika diusahakan secara bersungguh-sungguh, selain memudahkan pengguna yang memerlukan kemudahan itu," katanya.

0 comments: