Followers

Saturday, August 1, 2009

Selatan: Enam IPT, PLKN ditutup kes H1N1

MERSING: Enam Institusi Pengajian Tinggi (IPT) dan sebuah Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) di negeri ini ditutup bermula kelmarin, selama seminggu selepas beberapa pelajar, penuntut dan kakitangannya positif serta ada simptom Influenza A (H1N1).

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Kebajikan Masyarakat dan Kesihatan negeri, Dr Robia Kosai, berkata IPT yang ditutup membabitkan Institut Kemahiran Mara (IKM) Larkin (Johor Bahru); Institut Latihan Perindustrian (ILP) Mersing (Mersing); ILP Ledang (Muar); ILP Pasir Gudang (Johor Bahru), Kolej Radiography (Johor Bahru) dan Politeknik Johor Bahru di Pasir Gudang.

Beliau berkata, PLKN yang ditutup pula adalah di Kem Sekakap, Mersing.

"Semua IPT dan dan PLKN ditutup selama seminggu sehingga 4 Ogos ini sebagai langkah berjaga-jaga bagi mengelak penularan penyakit itu.

"Notis mengenai penutupan sudah ditampal dan diedarkan, dengan ada antara pelatih institut yang dikuarantin berasingan, sudah dibenarkan pulang ke rumah masing-masing bagi menjalani kuarantin rumah dan pada masa sama bagi mereka yang dikesan demam, turut diberikan ubat,” katanya.

Sekolah Menengah Teknik Perdagangan Johor Bahru pula ditutup Jumaat lalu hingga hari ini, selepas lima pelajarnya positif H1N1, manakala Pusat Pembangunan Tenaga Industri Johor (Puspatri) ditutup mulai Sabtu lalu hingga hari ini, apabila lima kakitangan dan pesertanya dijangkiti virus itu.

Selain itu, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Johor Bahru di Taman Johor Jaya, di sini, yang tiga pelajarnya disahkan mengidap penyakit itu, turut ditutup bermula kelmarin hingga Isnin ini.

0 comments: