Followers

Saturday, August 15, 2009

Kementerian bersama tangani H1N1 elak jejas ekonomi

KOTA BAHARU: Kementerian Kewangan akan bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan dalam menangani wabak Influenza A (H1N1) daripada menjejaskan ekonomi negara ke tahap yang serius, kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin.

"Kementerian Kewangan sudah mengadakan perbincangan untuk menyelaraskan usaha menangani gejala itu dengan Kementerian Kesihatan," katanya kepada pemberita selepas menyampaian bantuan insentif pelbagai peralatan kepada nelayan di sini, hari ini.

Katanya, pada masa ini, wabak itu yang melanda negara sekarang ini belum sampai ke peringkat menjejaskan ekonomi negara ke tahap yang mencemaskan.

Beliau berkata, wabak penyakit itu bukan saja membabitkan negara ini kerana ia merupakan isu global yang ditangani seluruh dunia.

Katanya, walaupun wabak itu kini boleh menjejaskan industri pelancongan, namun pada keseluruhannya ia tidak sampai ke peringkat mencemaskan ekonomi negara.

"Walaupun ia sedikit menjejaskan industri pelancongan negara, tetapi diharap ia dapat diatasi dengan adanya penyelarasan yang dilakukan di peringkat kementerian berkaitan. Bagaimanapun, kesan di peringkat kilang-kilang belum nampak lagi," katanya ketika ditanya sama ada wabak berkenaan turut menjejaskan industri perkilangan menyebabkan kilang di negara ini berpaksa ditutup. - Bernama

0 comments: