Followers

Saturday, August 15, 2009

H1N1: Penyokong parti diminta elak berhimpun

BUKIT MERTAJAM: Kementerian Kesihatan menasihati penyokong parti yang bertanding pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir supaya tidak mengadakan perhimpunan besar-besaran pada hari penamaan calon, Isnin ini.

Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata langkah itu bagi membendung penularan wabak influenza A (H1N1) yang semakin meningkat di negara ini.

"Saya harap orang ramai yang tidak terbabit dengan hari penamaan calon itu supaya tidak berkumpul beramai-beramai di pusat penamaan calon," katanya kepada pemberita selepas melawat Hospital Bukit Mertajam di sini, hari ini.

Beliau berkata, pada hari pengundian 25 Ogos ini dan hari penamaan calon yang akan diadakan di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Bukit Mertajam di sini, kementerian akan membuka dua kaunter di perkarangan institut itu bagi mengedarkan topeng mulut dan cecair pembersih kepada orang ramai.

Selain itu, Liow berkata Pejabat Kesihatan Daerah juga akan memantau penyediaan makanan untuk petugas yang terbabit pada hari penamaan calon dan pengundian.

Beliau turut menasihatkan parti yang bertanding pada pilihan raya kecil itu supaya melaksanakan langkah-langkah pencegahan bagi mengelak penularan wabak H1N1 khususnya semasa berkempen.

"Banyak aktiviti sosial dan kempen akan dilakukan seperti lawatan dari rumah ke rumah, jadi saya harap pihak terbabit mematuhi nasihat kementerian," katanya.

Sehingga pagi tadi, Malaysia mencatatkan 59 kematian akibat H1N1. - Bernama

0 comments: