Followers

Friday, July 31, 2009

Semua IPT tempatan beroperasi seperti biasa

KUALA LUMPUR: Semua operasi harian di institusi pengajian tinggi (IPT) akan berjalan seperti biasa dan Kementerian Pengajian Tinggi tidak menutup semua institusi pengajian tinggi (IPT) akibat penularan wabak Influenza A (H1N1).

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata sebagai langkah keselamatan, Kementerian Pengajian Tinggi akan terus bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan akan meminta nasihat dan pandangan mereka mengenai tindakan dan langkah-langkah yang perlu diambil oleh penuntut di IPT.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mewakili Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk merasmikan Karnival Kerjaya Antarabangsa 2009 anjuran Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di pusat membeli-belah Mid Valley Megamall di sini hari ini.

Mohamed Khaled berharap pihak universiti tempatan dapat melakukan pemantauan dari semasa ke semasa terhadap pelajar dan mengesan mereka yang disyaki menghidap penyakit H1N1 dan melakukan langkah-langkah pencegahan agar wabak itu tidak merebak kelak.

Ditanya adakah Kementerian Pengajian Tinggi akan mempercepatkan cuti semester universiti tempatan akibat penularan H1N1 itu, beliau berkata ia terserah kepada pengurusan universiti.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam teks ucapannya, yang dibacakan Mohamed Khaled, berkata graduan perlu melengkapkan diri mereka bukan saja dengan ilmu pengetahuan tetapi mengambil inisiatif untuk memahami kelayakan dan keperluan dalam pasaran pekerjaan semasa.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata Karnival Kerjaya Antarabangsa anjuran UIAM itu akan memberi peluang kepada graduan-graduan tempatan menimba pengalaman daripada golongan profesional yang berpengalaman dalam sesi khidmat nasihat dan kaunseling dalam karnival itu. - Bernama

0 comments: