Followers

Friday, July 31, 2009

Sabah&Sarawak: 13 pulau dalam proses penandaan milik negara

SANDAKAN: Tiga belas pulau di perairan Sabah kini dalam proses penandaan sebagai bukti penguasaan pulau itu milik Malaysia, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Katanya, proses penandaan itu termasuk membabitkan pembinaan tugu, menaikkan bendera Malaysia dan menamakan mana-mana pulau yang tidak mempunyai nama.

Beliau berkata, lokasi pulau itu merangkumi perairan di timur Sabah iaitu dari Kudat hingga ke Tawau membabitkan pulau yang tidak berpenghuni dan pulau kecil.

“Langkah itu sejajar dengan keputusan kerajaan untuk menandakan semua pulau yang tidak berpenghuni dan kecil berada di perairan Malaysia selepas Malaysia menang kes tuntutan Pulau Ligitan dan Pulau Sipadan di Mahkamah Keadilan Antarabangsa, ” katanya.

Bercakap kepada pemberita selepas melawat Terminal Bas di sini semalam, Mohamed Nazri berkata jurukur negeri sudah dimaklumkan mengenai perkara itu dan mereka sedang dalam proses penandaan termasuklah terhadap pulau yang baru timbul.

Terdahulu, Mohamed Nazri berkata, sebuah terminal bas baru bernilai RM17.5 juta yang dilengkapi kemudahan moden akan dibangunkan di daerah ini, menggantikan terminal bas ekspres sedia ada.

Katanya, tapak terminal berkeluasan empat hektar sudah dikenal pasti berhampiran terminal sekarang dan kertas kerja untuk tujuan itu sudah dihantar untuk diluluskan Kementerian Kewangan.

Beliau berkata, terminal bas Sandakan yang beroperasi di bandar dan menempatkan bas mini juga dalam perancangan untuk dipindahkan ke terminal baru itu.

"Ia sebahagian daripada perancangan kerajaan mewujudkan sistem hab bersepadu dengan prasarana moden dan dilengkapi pelbagai kemudahan di bandar besar seperti Sandakan.

“Sandakan akan menjadi seperti bandar lain di negara ini yang berupaya memberi keselesaan kepada pengguna,” katanya.

0 comments: