Followers

Friday, July 31, 2009

Sabah&Sarawak: Wisma Putra ke luar bandar dedah peluang kerjaya

KOTA KINABALU: Orang ramai terutama graduan di Sabah yang berminat menceburi perkhidmatan luar negara berpeluang mengetahui lebih lanjut mengenai kerjaya serta aktiviti ditawar Kementerian Luar sempena Program Seranta, Diplomasi Awam dan Penerangan di Kota Kinabalu dan Pekan Membakut, mulai 7 Ogos hingga 9 Ogos ini.

Program itu antara lain bertujuan memberi kesedaran dan memaklumkan orang awam termasuk di luar bandar mengenai kepentingan Wisma Putra sebagai agensi pelaksana kerajaan menangani isu hubungan antarabangsa dan dasar luar negara.

Kementerian Luar dalam kenyataannya di sini berkata, pada masa sama, ia juga memperkenalkan perkhidmatan disediakan selain usaha mencari pegawai muda yang berpotensi diserap ke dalam perkhidmatan luar.

"Sejajar usaha memastikan rakyat di seluruh negara memahami tindakan kerajaan menerusi dasar luar negara, kementerian mengambil inisiatif buat pertama kalinya menganjurkan program seperti ini di luar bandar iaitu di Membakut.

"Program ini juga akan diadakan di kawasan luar bandar lain pada masa akan datang," katanya.

Program tiga hari itu bermula dengan ceramah peluang kerjaya perkhidmatan luar negara di Bilik Kuliah Utama, Bangunan Perpustakaan Universiti Malaysia Sabah (UMS) mulai jam 9 pagi, 7 Ogos ini.

"Pada hari sama, turut diadakan aktiviti bertemu pelanggan dan pameran foto Kementerian Luar di foyer luar Perpustakaan UMS, mulai jam 9 pagi hingga 5 petang serta terbuka kepada semua.

"Mulai jam 2.30 petang, temu duga terbuka graduan muda di Galeri Koleksi Perdana Perpustakaan UMS akan diadakan," katanya.

Menteri Luar, Datuk Anifah Aman, dijadual menyampaikan ucapan dasar di Bilik Kuliah Utama, Bangunan Perpustakaan UMS, jam 10.45 pagi, pada 7 Ogos.

Sementara itu, pameran foto kementerian akan diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Membakut mulai jam 10 pagi hingga 5 petang pada 8 Ogos ini manakala di Kompleks Centre Point, mulai jam 10 pagi hingga pada 7 dan 8 Ogos.

Pameran terbuka kepada awam dan percuma.

Kementerian Luar juga menjemput orang ramai, pegawai dan kakitangan kerajaan termasuk guru, pelajar di daerah Beaufort serta Papar menghadiri ceramah mengenai pengenalan kepada dasar luar Malaysia di Dewan Utama SMK Membakut, jam 9 pagi, 8 Ogos ini.

0 comments: