Followers

Tuesday, December 8, 2009

Media Malaysia, Indonesia berperanan rapatkan hubungan: Dr Mahathir

KUALA LUMPUR: Media Malaysia dan Indonesia mempunyai peranan yang besar dalam merapatkan hubungan kedua-dua negara serta bertindak untuk menghapuskan segala salah sangka di kalangan rakyat di negara masing-masing.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata kerjasama erat antara kedua-dua negara juga dapat menyelesaikan masalah yang ditimbulkan sesuatu pihak sebelum ia menimbulkan kemarahan di kalangan rakyat yang membaca kandungan sesebuah laporan.

"Media mempunyai peranan sangat besar kerana ia akan mempengaruhi pemikiran dan persepsi orang yang membaca kandungan laporan mereka.

"Jadi, saya yakin kita (Malaysia-Indonesia) perlu mempunyai hubungan kekeluargaan yang baik agar laporan yang dikeluarkan tidak mengganggu sensitiviti rakyat di dua buah negara ini," katanya semasa menyampaikan ucaptama pada Seminar Ekonomi Malaysia-Indonesia 2009 bertajuk "Peluang dan Cabaran Daripada Perspektif Media dan Perniagaan" di sini, hari ini.

Mahathir yakin media kedua-dua negara bukanlah hanya mementingkan kemajuan dan agensi masing-masing, tetapi juga sensitif terhadap hubungan dengan sesama negara.

"Sekiranya ada hubungan yang baik di kedua-dua belah negara, sesebuah laporan yang dikeluarkan itu dapat ditentukan salah atau benarnya.

"Hubungan yang baik dan harmonis, komunikasi yang lancar dan saling memahami juga akan dapat menghalang gerakan anasir berniat jahat yang datang untuk menimbulkan perbalahan kedua-dua buah negara ini," katanya.

Beliau turut mencadangkan perhimpunan dan forum yang bertujuan merapatkan lagi hubungan Malaysia-Indonesia diadakan tahun depan dengan menjemput media kedua-dua negara melawat agensi media negara masing-masing.

"Saya gembira melihat kehadiran media dari kedua-dua negara ini. Saya cadangkan supaya tahun depan satu perhimpunan yang sama diadakan, kalau sering berjumpa, maka salah faham dapat dihapuskan.

"Bila ada hubungan yang rapat sebegini, maka saya yakin rakyat juga akan mempunyai persepsi yang sama dan akan berasa senang untuk melawat negara masing-masing," katanya. - Bernama

0 comments: