Followers

Tuesday, December 8, 2009

BTN: Henti bertelagah sesama sendiri - Muhyiddin

TOKYO: Pemimpin kerajaan perlu berhenti melakukan debat politik secara terbuka sehingga boleh menyebabkan pertelagahan sesama sendiri dan akhirnya terperangkap dengan gerakan strategi pembangkang sehingga rakyat menjadi buruk sangka kepada kerajaan, kata Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, mereka sentiasa mencari jalan dan mengadakan agenda sedemikian dengan sasaran mahu menjatuhkan institusi dan agensi kerajaan seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan institusi diraja.

"Saya bimbang ada gerakan tertentu yang dibuat secara halus atau kasar yang dilakukan pembangkang untuk melaga-lagakan kita dan memberi gerakan menjatuhkan dengan mempertikaikan institusi supaya akan terbenam dalam benak dan pemikiran rakyat betapa jahat dan buruknya kerajaan.

"Oleh demikian, kita kena berhati-hati dan tidak bergaduh sesama sendiri dan mereka duduk tersenyum macam perjuangan mereka sudah berhasil," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas majlis ramah mesra dengan kira-kira 120 pelajar dan profesional Malaysia yang bekerja di Jepun, di sini, hari ini.

Muhyiddin mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz, yang menggelar bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, sebagai bersifat perkauman apabila mempertahankan kursus Biro Tata Negara (BTN) .

Beliau berkata, jika pemimpin kerajaan turut terperangkap dengan agenda pihak pembangkang maka ia boleh membawa kesan kepada tidak baik.

"Termasuk kes macam ini (BTN) pemimpin terpaksa berlaga sesama sendiri. Lebih kurang kita berdebat mengenai soal berkenaan lebih baik di kalangan pemimpin tertinggi atau mana-mana pihak kerana ia baik untuk negara kalau tidak ada perasaan buruk sangka," katanya.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan mereka supaya sentiasa beringat dalam situasi politik yang hendak diwujudkan suasana yang lebih tenteram sekali gus mengekal membantu kestabilan politik negara.

"Berhenti debat politik dan tumpu soal pembangunan dan ia adalah isu yang utama tetapi kita kadang-kadang terperangkap dan bergaduh sesama sendiri dan bagi saya ia tidak ada faedah," katanya.

0 comments: