Followers

Tuesday, December 8, 2009

Malaysia, Indonesia perlu bersama tangani isu minyak sawit: Dr Mahathir

KUALA LUMPUR: Malaysia tidak boleh dibiarkan berseorangan mendepani "serangan" memburuk-burukkan minyak sawit di pasaran antarabangsa, kata Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, hari ini.

"Ini kerana Indonesia juga adalah pengeluar utama minyak sawit. Jika kedua-dua negara ini bergabung dan mempunyai satu suara, ia akan lebih berkesan," katanya dalam ucaptama di Seminar Ekonomi Malaysia-Indonesia 2009.

Katanya, hasil yang baik kelak bukan sahaja dinikmati oleh Malaysia tetapi Indonesia dan pengeluar minyak sawit dunia yang lain.

Minyak sawit ketika ini menghadapi kempen "anti minyak sawit" dari pertubuhan bukan kerajaan dan kumpulan aktivis di Eropah yang kini giat mempengaruhi penggubal keputusan menghentikan importnya menerusi perundangan.

Minyak sawit adalah pesaing utama bagi minyak soya.

Bagi tujuan sama, Dr Mahathir yang menjadi Perdana Menteri Malaysia selama 22 tahun turut menyarankan supaya kedua-dua pemimpin negara itu lebih lantang menyuarakan pendirian yang sama di medan perbincangan antarabangsa.

"Ia akan menjadikan kedua-dua negara lebih dihormati. Kebiasaannya di peringkat Asean, apa sahaja yang dipersetujui Malaysia dan Indonesia, ia akan diterima dan tidak dipersoalkan lagi oleh negara anggota lain," katanya.

Pada sesi soal jawab, Dr Mahathir berkata beliau pernah menasihati Indonesia dalam menangani krisis kewangan 10 tahun lalu, supaya tidak tunduk kepada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

"Ya, saya ada meminta Presiden Suharto berbuat begitu. Tetapi mungkin krisis yang berlaku memberi kesan lebih teruk berikutan kejatuhan nilai rupiah berkali ganda daripada kejatuhan nilai ringgit dan memaksa Indonesia menerima bantuan IMF," katanya.

Ditanya apakah yang beliau akan lakukan bagi memajukan Indonesia sekiranya beliau adalah Presiden negara itu ketika ini, Dr Mahathir menjawab, "saya akan lakukan seperti apa yang saya lakukan ketika menjadi Perdana Menteri Malaysia dahulu."

Hampir semua soalan diterima daripada delegasi Indonesia yang rata-rata mengkagumi pentadbiran beliau membangunkan Malaysia.

Ditanya apakah impian beliau yang belum tercapai ketika usia bakal mencecah 85 tahun pada 20 Disember ini, beliau berkata:

"Saya ingin melihat Malaysia mencapai negara maju pada tahun sasaran 2020." - Bernama

0 comments: