Followers

Tuesday, December 8, 2009

Kerajaan belum luluskan projek air bawah tanah

KUALA LUMPUR; Kerajaan belum meluluskan cadangan Sime Darby Berhad untuk melakukan pengekstrakkan air bawah tanah secara komersial di Batang Padang, Perak, kerana masih mengkaji kesan buruk projek itu pada jangka masa panjang.

Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Tan Sri Joseph Kurup, berkata pihaknya masih memantau segala cadangan yang dibuat oleh syarikat swasta itu bagi memastikan ia mematuhi 23 syarat yang telah ditetapkan supaya projek itu tidak menjejaskan struktur tanah.

"Perlu saya jelaskan, kelulusan yang diberikan sebelum ini bukan untuk tujuan komersial sebaliknya hanya bagi kerja-kerja eksplorasi di kawasan yang berpotensi mengeluarkan air bawah tanah berkenaan.

"Sime Darby perlu mengemukakan maklumat terperinci berkaitan hasil kajian teknikal termasuk impak alam sekitar mengenai kawasan yang diekstrak dan mengemukakan langkah-langkah kawalan alam sekitar sebelum kelulusan boleh diberikan," katanya menjawab soalan tambahan Dr Siti Mariah Mahmud (Pas-Kota Raja) pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Siti Mariah ingin tahu apakah status projek pembangunan sumber air bawah tanah di kawasan berkenaan dan adakah Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) telah dibuat.

Kurup berkata, antara syarat yang perlu dipatuhi oleh Sime Darby ialah memastikan wujud sistem khusus bagi mengawasi paras air bawah tanah, pemendapan tanah, kualiti air dan kesan terhadap alam sekitar.

Langkah mengkaji sumber alternatif air bawah tanah itu adalah sebagai persediaan menghadapi perubahan cuaca yang tidak menentu serta memastikan negara mempunyai bekalan air yang mencukupi.

"Air bawah tanah boleh membantu air permukaan jika bekalan tidak mencukupi ketika kecemasan, kebakaran dan untuk keperluan di masa-masa tertentu seperti keselamatan," katanya.

Beliau berkata, banyak negara lain yang telah menggunakan air bawah tanah sejak beratus-ratus tahun lalu antaranya Australia, Amerika Syarikat, China, India dan Thailand. - Bernama

0 comments: