Followers

Tuesday, December 8, 2009

Projek saluran paip minyak perlu kajian: Abhisit

BANGKOK; Thailand perlu mengkaji seterusnya cadangan saluran paip minyak oleh Malaysia yang menghubungkan Kota Perdana di Kedah, ke Songkhla, Selatan Thailand berikutan krisis ekonomi semasa, kata Perdana Menteri Abhisit Vejjajiva.

Beliau berkata, Lembaga Pembangunan Ekonomi dan Sosial Negara, iaitu agensi perancangan negara berkenaan sedang meneliti projek berkenaan.

Dalam temubual eksklusif dengan Bernama pada Isnin di kediaman rasmi Ban Pitsanulok, Abhisit berkata perlunya juga untuk mengadakan lagi perbincangan antara semua pihak yang terbabit, terutamanya PTT, syarikat minyak negara Thai dan syarikat Malaysia yang mencadangkan projek yang menelan berbilion dolar itu.

"PTT ialah rakan kongsi yang berpotensi. Tetapi, berikutan situasi ekonomi sejak setahun setengah yang lalu, banyak angka yang telah berubah. Inilah sebabnya kajian seterusnya diperlukan dan agensi perancangan telah diminta untuk meneliti perkara itu," kata beliau ketika ditanya mengenai perkembangan cadangan itu.

Cadangan saluran paip itu yang dicetuskan oleh SKS Development Sdn Bhd yang mempunyai hubungan dengan taikun Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary, telah dibincangkan ketika pertemuan Abhisit dengan rakan sejawatannya, Datuk Seri Najib Razak di Putrajaya Jun lalu.

Abhisit berkata, disebabkan angka telah berubah dengan kemungkinan berlaku perubahan dari segi rancangan perniagaan, PTT dan syarikat Malaysia itu perlu membincangkan jenis hubungan yang mereka mahukan.

Ditanya jika projek berkenaan akan direalisasikan berasaskan kerajaan dengan kerajaan, Abhisit berkata ia terpulang kepada sektor swasta untuk memberikan keputusannya.

Namun, katanya, selagi membabitkan Thailand, projek sedemikian perlu melalui proses biasa menurut perlembagaan.

"Ia tertakluk kepada perbicaraan awam sementara meneliti pandangan pertubuhan bebas, selain daripada melalui penilaian biasa mengenai persekitaran dan impak kesihatan," katanya.

Menurut laporan sebelumnya, SKS dikatakan akan melaburkan kira-kira RM33 bilion bagi loji penapisan minyak yang akan terletak di kawasan seluas 809 hektar di Kota Perdana.

Ia juga bercadang untuk membina jeti di Kuala Jerlun. Ini ialah untuk mengepam minyak mentah yang diangkut oleh kapal dari Timur Tengah ke saluran paip sepanjang 50 kilometer yang akan menyalurkan minyak itu ke loji penapisan di Kota Perdana, sebelum menghantarnya ke Songkhla menerusi saluran paip Trans-Thai. - Bernama

0 comments: