Followers

Sunday, October 4, 2009

Harapan temui mangsa hidup tipis

PADANG: Lebih banyak mayat tiba di hospital di sini semalam selepas empat hari gempa bumi magnitud 7.6 melanda Sumatera Barat dengan harapan menjumpai mangsa mereka terselamat dalam timbunan runtuhan semakin tipis.

Hospital Dr M Djamil di sini terpaksa memindahkan rumah mayat sementaranya ke kawasan lain bagi menambah ruang bagi jumlah mayat yang meningkat.

"Ia tidak mencukupi lagi, kini kami menerima terlalu banyak mayat setiap hari," kata Priyo, seorang pegawai Briged Bergerak (Brimob) yang bertanggungjawab menguruskan ketibaan mayat di hospital itu.

Beliau berkata, pada hari biasa, kawasan rumah mayat di hadapan hospital digunakan untuk menguruskan sebarang kematian. Namun sejak gempa Rabu lalu di mana hospital terbabit turut mengalami kerosakan, bahagian itu tidak lagi boleh digunakan berikutan terlalu banyak dinding rosak dan runtuhan.

Katanya, sebelum jam 10 pagi semalam, 103 mayat dihantar ke hospital terbabit.

Priyo berkata, sesetengah mayat masih belum dituntut keluarga. Pasukannya, sudah membuat pengumuman pada papan kenyataan bersama gambar bagi membantu proses mengenal pasti mayat.

"Kami berharap keluarga akan mengenal pasti mayat dan menuntutnya segera," katanya.

Sementara itu, Rustam Pakaya, ketua Pusat Krisis Kementerian Kesihatan berkata, pasukannya sudah mula memeriksa kawasan terpencil di luar Padang, kelmarin.

Katanya, satu daripada kawasan paling teruk terjejas ialah Pondok Cina di mana semua rumah musnah akibat dan dianggarkan 21,600 penduduk terjejas.

"Agak teruk keadaan di sana. Semalam (Jumaat) satu pasukan membersihkan sebuah rumah dan menemui 35 mayat. Bayangkan 35 mayat dalam sebuah rumah," kata Rustam.

Rustam berkata, Pusat Krisis itu masih mengalu-alukan bantuan dari badan antarabangsa. Bantuan sudah tiba dari beberapa negara termasuk Amerika Syarikat dan Singapura, katanya.

Tiga hospital di bandar ini tidak lagi berdepan kekurangan bekalan ubatan dan kakitangan berikutan suntikan bantuan, katanya. � Agensi

0 comments: