Followers

Sunday, October 4, 2009

Guru dihempap mayat 48 jam


SUCI bersama suaminya ketika dirawat di hospital di Padang, semalam.

13 pelajar merangkak cari perlindungan selepas ditimbusi runtuhan bangunan, besi

PADANG: Seorang guru bahasa Inggeris, Suci Refikawulan Sari menceritakan bagaimana beliau merangkak untuk mencari tempat perlindungan bersama 13 pelajarnya apabila tangga dan bumbung runtuh menyebabkan mereka ditimbusi dengan runtuhan, debu dan besi.

"Saya melihat pelajar yang lain dihempap tiang yang jatuh menyebabkan semua orang menjerit," katanya.

Guru berusia 25 tahun itu menenangkan dirinya dengan mengingati bayinya walaupun kakinya tersangkut pada tiang yang runtuh dan dihempap mayat selama 48 jam.

"Saya memujuk diri sendiri bahawa saya perlu terus hidup, saya perlu melihat bayi lelaki saya berusia 14 bulan membesar. Saya mahu melihat dia menjadi dewasa dan menjadi orang yang baik," katanya.

Suci yang terbaring di sebuah katil hospital dalam keadaan lemah adalah seorang daripada dua mangsa yang dibawa keluar dari runtuhan di sekolah Prayoga di Padang selepas kejadian gempa bumi terbesar Sumatera itu.

Seorang daripada pelajarnya, Ratna Kurnia Sari, 20, turut terbaring dan ditemui masih hidup.

"Ratna dan saya selamat kerana ada udara di kawasan yang sempit tempat kami terperangkap. Kami menjerit meminta tolong beberapa kali tetapi tiada yang datang," kata Suci sambil menambah beliau mengetahui masa melalui telefon bimbitnya.

Hari pertama dilalui dengan keadaan yang sunyi. Hari kedua mereka dapat menarik perhatian pekerja penyelamat yang memberikan mereka air, susu dan roti melalui celah runtuhan konkrit berkenaan.

Dalam keadaan berbaring di hospital sama, Ratna dengan tenang menyifatkan keadaan ngeri berlaku terhadap rakannya yang lain, Veronica Claudia Tansil yang remuk di bawah runtuhan.

"Saya menjerit dan menangis, 'Mama, mama." Saya bersama guru saya, saya memegang tangannya dan rakan saya Claudia di belakang saya," kata Sari.

"Saya mahu memegang tangannya tetapi lantai dan siling jatuh ke atasnya. Tangan Claudia terlepas apabila lantai dan siling mengenai beliau. Saya terjatuh dan dia terjatuh atas kaki saya," katanya.

Ratna adalah mangsa pertama dibawa keluar dari runtuhan. Suci dibawa beberapa jam selepas itu. � AFP

0 comments: