Followers

Sunday, October 4, 2009

Badai kedua landa Filipina


PENDUDUK di penempatan Taytay, wilayah Rizal, di Timur Filipina bergerak menggunakan rakit buatan sendiri.

Parma sebabkan bumbung terbang, air sungai melimpah

MANILA: Taufan Parma membadai Filipina semalam, menyebabkan bumbung rumah tercabut, menumbangkan tiang elektrik, manakala air sungai melimpah dan sekurang-kurangnya dua orang terbunuh, kata pegawai.

Taufan terbabit, yang kedua dalam tempoh lapan hari, melanda kepulauan Luzon sebelum bergerak menuju ke selatan Taiwan, ketika beribu-ribu penduduknya mula dipindahkan ke kawasan selamat.

Ibu negara Filipina, Manila terselamat daripada taufan kali ini. Bandaraya itu bagaimanapun belum pulih daripada taufan yang melanda 26 September lalu, mengakibatkan banjir terburuk dalam tempoh 40 tahun dengan sekurang-kurangnya 288 orang terbunuh manakala rumah tiga juta penduduk musnah.

Cagayan dan Isabela adalah dua wilayah yang paling teruk dilanda Taufan Parma, apabila angin kencang dan hujan lebat menyebabkan hubungan jalan raya dan telekomunikasi terputus di beberapa bandar.

“Kemusnahan yang dialami memang teruk. Kami sedang membersihkan jalan dan lebuh raya bagi membawa bantuan kepada mangsa,” kata Ketua Polis Cagayan, Roberto Damian.

Seorang pegawai kanan tentera di Isabela, leftenen Kolonel Loreto Magundayo, berkata seorang lelaki lemas selepas dihanyutkan arus deras manakala seorang lagi terbunuh akibat kesejukan.

Sementara itu, berpuluh ribu penduduk dipindahkan ke tempat selamat di seluruh Filipina ketika taufan terus membadai, walaupun seorang pegawai berkata ancaman bencana lain dijangka berkurangan selepas Parma bertukar arah malam kelmarin dan tidak melandai Manila yang masih ditenggelami air di beberapa daerah. - AP

0 comments: