Followers

Sunday, October 4, 2009

Gegaran tak sekuat dijangka


PENDUDUK mandi dan mencuci pakaian di sungai di Padang selepas dilanda gempa bumi Rabu lalu.

Tekanan terkumpul boleh cetus gempa 30 kali lebih kuat

JAKARTA: Gempa bumi berukuran 7.6 Richter yang melanda Padang Rabu lalu, walaupun menyebabkan ramai terkorban dan memusnahkan banyak bangunan, tidaklah sekuat yang dijangka boleh berlaku oleh pakar.

Menurut pakar geologi, Danny Hilman Natawidjaja dan Institut Sains Indonesia, tekanan memang terkumpul sejak beberapa siri gegaran dalam beberapa tahun lalu, di garisan kepingan bumi di bawah bandar yang mempunyai 900,000 penduduk itu.

"Mengikut kajian kami tekanan seperti yang terkumpul boleh menyebabkan gempa bumi lebih besar iaitu sehingga lebih 8 Richter dan boleh mencetuskan tsunami," katanya yang sudah mengkaji kawasan itu sejak 12 tahun lalu.

Natawidjaja dan rakan penyelidiknya Profesor Kerry Sieh dari Universiti Teknologi Nanyang Singapura, percaya tekanan yang terkumpul boleh mencetuskan gempa bumi sekuat 8.8 Richter iaitu 30 kali lebih kuat daripada gempa bumi Rabu lalu.

"Dari perspektif sains, ia boleh berlaku esok, bulan depan atau tahun depan. Tetapi saya akan terperanjat jika ia tidak berlaku dalam tempoh 10 tahun akan datang," katanya.

"Secara peribadi saya amat bimbang," katanya.

Pada 2004, gempa bumi berukuran 9.15 Richter dengan pusat gegaran 600 km di utara Padang, mencetuskan tsunami yang menyebabkan 232,000 orang terkorban di beberapa negara dengan jumlah tertinggi di wilayah Aceh.

Natawidjaja berkata, gempa bumi berukuran 8.8 boleh mencetuskan tsunami setinggi 4-10 meter.

Pakar geologi itu berkata, walaupun Padang terletak di kawasan gempa paling aktif, pihak berkuasa bandar itu masih gagal membuat persediaan untuk menghadapi bencana itu.

"Pada pandangan saya, Padang tidak bersedia langsung. Struktur sedia ada

tidak direka bentuk untuk berdepan dengan gegaran

besar dan berikutan itu kerosakan yang disaksikan amat teruk," katanya. � Reuters

0 comments: