Followers

Thursday, October 1, 2009

H1N1: Tiada kematian baru dilaporkan

KUALA LUMPUR: Tiada kematian baru akibat Influenza A (H1N1) dilaporkan sehingga jam 9 pagi ini dan angka korban kekal pada 77 orang.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata seramai 110 pesakit baru dengan gejala penyakit seakan influenza (ILI) telah dimasukkan ke hospital untuk rawatan dan 157 kes telah dibenar pulang.

"Jumlah semasa kes ILI yang dirawat di seluruh negara sehingga hari ini adalah sebanyak 843 iaitu di 95 buah hospital termasuk 10 hospital swasta.

"Daripada jumlah kes ILI yang sedang dirawat, hanya 70 pesakit atau 8% merupakan kes influenza A (H1N1) disahkan melalui ujian makmal," katanya dalam kenyataan media hari ini.

Dr Mohd Ismail berkata, daripada jumlah pesakit influenza A (H1N1) yang menerima rawatan di hospital, sebanyak 17 kes atau 24 peratus sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Katanya, terdapat satu kemasukan kes baru ke ICU dan dua kes dibenar pulang hari ini.

"Untuk makluman, 16 daripada 17 kes yang dirawat di ICU mempunyai faktor risiko seperti berikut; kanak-kanak bawah 5 tahun (5), obesiti (4), penyakit kronik (6) dan penyakit respiratori kronik (1)," katanya.

0 comments: