Followers

Saturday, September 25, 2010

TASKA terbabit dalam kematian bayi diarah henti operasi: Shahrizat

KUALA LUMPUR: Dua Taman Asuhan Kanak-Kanak (TASKA), satu di Putrajaya dan satu lagi di Seremban yang menyebabkan berlaku kematian bayi semasa penjagaan mereka, diarah menghentikan operasi selama tiga hari.

Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata langkah itu dibuat bagi membolehkan penyiasatan yang lebih terperinci dijalankan terhadap TASKA berkenaan.

Isnin lalu, seorang bayi perempuan berusia tiga bulan, Nur Azwa Safrina Khairul Anuar didapati mati ketika dalam buaian di sebuah Taska di Paroi, Seremban.
Manakala, Selasa lalu, seorang bayi perempuan juga berusia tiga bulan, Farisha Nur Hazreen Mohd Fairuz mati dikatakan akibat tercekik susu yang diberikan pengasuhnya di sebuah Taska di Presint 8, Putrajaya.

"Siasatan awal Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mendapati kedua-dua Taska ini tidak berdaftar dengan JKM dan dengan itu JKM mempunyai kuasa untuk mendakwa kedua-dua Taska tersebut," kata Shahrizat dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata, jika disabit kesalahan, pihak TASKA terbabit boleh diambil tindakan undang-undang iaitu denda tidak melebihi RM10,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

"Jika ia membabitkan kesalahan berulang, denda RM20,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya sekali akan dikenakan," katanya.
Shahrizat berkata, selain tindakan undang-undang oleh pihak polis dan JKM, ibu bapa kanak-kanak berkenaan juga boleh mengambil tindakan undang-undang sivil terhadap Taska terbabit.

Beliau menjelaskan Seksyen 31(1) Akta Kanak-Kanak 2001 turut memperuntukkan bahawa sekiranya Taska mendedahkan kanak-kanak sehingga mengalami kecederaan fizikal, sama ada menyebabkan kematian atau sebaliknya, mereka boleh dikenakan denda tidak melebihi RM20,000 atau dipenjara tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya sekali.

"Peranan dan tanggungjawab pengusaha Taska adalah sangat berat dan penting dalam menentukan keselamatan kanak-kanak yang berada di bawah jagaan mereka dan sehubungan itu mereka mesti mematuhi piawaian minimum dan syarat-syarat yang telah ditetapkan,” katanya.

Ibu bapa juga perlu peka dan boleh merujuk di laman web JKM untuk memastikan status sesebuah Taska sama ada berdaftar atau pun tidak dengan JKM dan orang ramai boleh melaporkan kepada JKM, Taska yang tidak berdaftar atau menghubungi Nur di talian 15999, tambahnya. - Bernama

0 comments: