Followers

Saturday, September 25, 2010

Tamadun Melayu lenyap jika sistem pemerintahan, institusi diraja terhapus

PETALING JAYA: Tamadun dan bangsa Melayu dikhuatiri lenyap jika sistem pemerintahan dan institusi diraja tidak terus dipertahankan, kata pensyarah Jabatan Pengajian Cina Universiti Tunku Abdul Rahman, Dr Tee Boon Chuan.

Beliau berkata, masyarakat perlu sedar bahawa sistem pemerintahan beraja yang menjadi tunjang masyarakat Melayu, mempunyai sejarah panjang dan keunikan tersendiri.

Katanya, masyarakat Melayu satu ketika dulu, begitu memandang tinggi sistem pemerintahan beraja sehingga ia mampu menjadi satu daripada faktor perkembangan tamadun Melayu di Nusantara.
"Budaya dan cara hidup yang diamalkan oleh keluarga diraja menjadi warisan turun-temurun, dan keunikan tatacara serta amalan dalam institusi itu sendiri telah menjadi sebahagian daripada identiti bangsa dan tamadun Melayu.

"Jika ia (institusi diraja) lenyap dan dihapuskan, maka terhapuslah Melayu, dan Melayu hanya akan tinggal nama dan rupa bentuk sahaja, tetapi semangatnya telah tiada," katanya ketika ditemui pada Persidangan Kebangsaan Bandingan Pengajian Melayu dan Pengajian Cina di kampus universiti berkenaan di sini, hari ini.

Beliau berkata, faktor lain yang menyebabkan institusi diraja wajar dipertahankan ialah kehilangan serta kekurangan salinan kuno yang menggambarkan kehebatan tamadun Melayu suatu ketika dulu, ke tangan pihak asing.

"Jadi, apa yang kita ada kini hanyalah sistem beraja yang dianggap sebagai pemegang sejarah dan warisan tamadun Melayu, dan usaha menghapuskan institusi diraja boleh disamakan dengan usaha melenyapkan warisan dan tamadunnya," kata Dr Tee yang turut membentangkan kertas kerja bertajuk ''Benarkah Melayu Itu Suatu Bangsa Taoisme'' pada persidangan tersebut.
Dalam pada itu, beliau berkata, persidangan berkenaan mampu membuka ruang lebih besar kepada cendekiawan dan orang ramai bagi memahami kebudayaan serta cara hidup masyarakat Melayu dan Cina di negara ini.

Dr Tee berkata, ia kerana usaha memahami kedua-dua kaum kurang dilakukan sehingga kadangkala menimbulkan banyak pergeseran, walaupun mereka berusaha memelihara ketenangan yang dinikmati.

"Ada berapa cendekiawan Melayu yang pakar dalam bahasa Cina, dan berapa orang pula cendekiawan Cina yang pakar dalam bahasa Melayu? Kalau kita tengok semula, bilangannya amat mengecewakan.

"Keadaan yang tidak sihat ini perlu diubah, dan diharap persidangan ini dapat membuka lembaran baru kepada kedua-dua kaum untuk terus memahami aspek budaya dan latar belakang kaum masing-masing dengan lebih mendalam," katanya. - Bernama

0 comments: