Followers

Saturday, September 25, 2010

Muhyiddin ajak ibu bapa galakkan anak-anak guna Internet tingkat pembelajaran

MUAR: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengajak semua ibu bapa untuk menggalakkan anak mereka menggunakan kemudahan internet untuk meningkatkan pembelajaran mereka.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, kemudahan internet ini banyak memberi faedah dan membolehkan wakil rakyat berhubung dengan orang ramai.

Beliau berkata demikian ketika sidang video dengan seorang bapa pelajar sekolah Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Pasir, Mohd Salleh dari Parit Lanjut, Bukit Pasir di sini, hari ini.
Muhyiddin berada di sekolah itu hari ini untuk meninjau kemudahan jalur lebar berkelajuan tinggi di Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Pasir yang dibangunkan oleh Telekom Malaysia.

Beliau yang diiringi Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Wira Kamaruddin Siaraf; Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran, Datuk Dr Halim Shafie dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TM, Zamzamzairani Mohd Isa menghabiskan masa selama sejam untuk mendengar taklimat kemajuan projek tersebut.

Muhyiddin turut menyaksikan interaksi di antara pelajar sekolah tersebut dengan pelajar Sekolah Menengah Puteri, Cyberjaya di mana wakil pelajar kedua-dua sekolah menyatakan betapa berfaedahnya kemudahan tersebut untuk kemajuan pembelajaran.

Projek infrastruktur gentian optik yang dilaksanakan Telekom Malaysia di sekolah itu menyediakan kemudahan jalur lebar berkelajuan 10Mbps, satu akses internet yang pantas bagi aplikasi pengajaran dan pembelajaran.
Melalui teknologi tersebut, seorang guru pakar mampu mengajar mata pelajaran kepada pelajar beberapa buah kelas di sekolah yang sama dan sekolah-sekolah lain.

Sehingga kini, kemudahan jalur lebar berkelajuan tinggi di bawah projek SchoolNet itu telah dilaksanakan di 20 buah sekolah di Putrajaya dan lima buah sekolah di Cyberjaya.

Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Pasir menjadi sekolah yang pertama di luar Lembah Klang untuk menerima projek tersebut. - Bernama

0 comments: