Followers

Saturday, September 25, 2010

Sidang Kemuncak New York: Presiden Obama adakan pertemuan dengan pemimpin ASEAN

NEW YORK: Pemimpin 10 negara anggota Asia Tenggara (ASEAN), Jumaat (waktu tempatan) mengadakan perbincangan dengan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama di luar Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) di sini.
Pertemuan pemimpin ASEAN-AS itu dipengerusi bersama oleh Obama selaku tuan rumah dan Presiden Nguyen Minh Triet dari Vietnam yang juga pengerusi ASEAN.

Mesyuarat selama dua jam itu diadakan di Hotel Waldorf-Astoria di Park Avenue, dan dihadiri oleh kebanyakan ketua kerajaan negara-negara Asia Tenggara.
Mereka termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva dan Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong dan Sultan Hassanal Bolkiah dari Brunei Darussalam.

Pada mesyuarat itu, Najib diiringi Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman.

Turut hadir, Setiausaha Agung ASEAN, Surin Pitsuwan.

Sidang Kemuncak New York itu diadakan Obama, selepas pertemuan pertama beliau dengan pemimpin Asean di Singapura tahun lalu. Amerika Syarikat dilapor memberi tumpuan khusus kepada rantau itu yang diletakkan pada kedudukan kelima terbesar pasaran eksport komuniti perdagangan Amerika Syarikat. Terdahulu pemimpin ASEAN mengadakan pertemuan pada sarapan pagi dengan wakil Majlis Perniagaan AS.

Sejurus selepas sidang kemuncak itu, Najib mengadakan beberapa pertemuan termasuk dengan Utusan Khas AS ke Afghanistan dan Pakistan, Richard Holbrooke serta Pengasas Wikipedia, Jummy Wales. - Bernama

0 comments: