Followers

Wednesday, September 22, 2010

PDC Machine Inc dari AS berminat melabur di Malaysia

PHILADELPHIA: PDC Machine Inc (PDC), pemimpin global dalam merekabentuk, fabrikasi, pengujian dan pemasangan gas serta peralatan memproses kimia yang berpengkalan di Warminster, Pennslavania, Amerika Syarikat (AS) akan membuat pelaburan di Malaysia tidak lama lagi.
Perkara itu dinyatakan Presiden syarikat berkenaan, Kareem Afzal dalam pertemuan dengan Menteri Perdagangan Antarabngsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed di Hotel Hyatt, hari ini. Ketika selepas ditemui sempena misi galakan perdagangan dan pelaburan kementeriannya di bandar raya berkenaan, Mustapa berkata wakil syarikat terbabit sudah melawat Malaysia baru-baru ini bagi mencari lokasi sesuai bagi tujuan berkenaan “Dalam pertemuan pada hari ini, Kareem menyatakan persetujuan untuk melabur di negara kita. Jumlah sebenar pelaburan mereka menerusi pembukaan kilang berkenaan bagaimanapun tidak dinyatakan tapi ia dijangka besar.

“Lokasi bagi projek kilang mereka setakat ini bagaimanapun masih belum dikenalpasti. Sebelum ini mereka ada membuat tinjaun di Johor Bahru dan Pulau Pinang tapi mungkin masih belum mendapat tapak sesuai.

“Selepas ini, ikut kata presidennya, mereka akan datang lagi bulan depan dan kemungkinan besar akan mencari lokasi baru bagi tapak projek yang dicadangkan itu sama ada di Lembah Klang atau Melaka,” katanya.

Sebelum itu, Kareem turut menyertai mesyuarat meja bulat antara Mustapa dengan lebih 40 syarikat yang beroperasi di Philadelphia dan kawasan sekitarnya. Ia dipengerusikan Naib Presiden Majlis PerniagaanUS-Asean, Marc Mealy.
Hadir sama Duta Malaysia ke AS, Datuk Jamaluddin Jarjis.

Mustapa berkata selain PDC, pihaknya turut menerima dua tawaran daripada syarikat yang terbabit dalam bidang penyelenggaran, pembaikan dan membaikpulih (MRO) dari AS untuk melebarkan sayap perniagaanya ke Malaysia sempena misi galakan perdagangan dan pelaburan di Philadelphia itu..

“Mereka benar-benar berminat untuk datang ke Malaysia. Namun kita belum dapat mengesahkan sepenuhnya kedudukan syarikatberkenaan kerana mereka sendiri memilih untuk tidak menghebahkannya buat masa ini,” katanya.

Dalam pada itu, mengenai mesyuarat meja bulat berkenaan, Mustapa melahirkan rasa puas hati dengan maklum balas diterima daripa majoriti peserta yang kebanyakkan memandang serius peluang perniagaan dan pelaburan yang terdapat di Malaysia ketika ini.

Beliau percaya lebih banyak syarikat dari wilayah Pennslyvania akan datang ke negara selepas ini, berikutan mendapat lebih banyak maklumat tambahan berguna sepanjang mesyuarat itu.

“Seperti juga di Atlanta kelmarin, saya turut berpuas hati dengan pencapaian kita di sini. Mereka (ahli perniagaan) memberi reaksi positif dengan pelbagai peluang yang terdapat di negara kita menerusi Program Transformasi Kerajaan (GTP), Model Baru Ekonomi dan Rancangan Malaysia ke-10 (RMKe-10),” katanya.

Hari ini, delegasi yang diketuai oleh Mustapa akan meneruskan misi galakan berkenaan di Washington iaitu persinggahan ketiga dan terakhir.

Berbanding di Atlanta dan Philadelphia, misi di ibu negara AS itu dijangka mampu menarik lebih banyak ahli perniagaan AS datang ke Malaysia.

0 comments: