Followers

Sunday, July 4, 2010

Ahli UMNO perlu budayakan semangat demokrasi: Mustapa

LAHAD DATU: Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Mustapa Mohamad, mengingatkan ahli parti supaya membudayakan perinsip dan semangat demokrasi bagi memastikan parti terus kukuh dan dapat berkuasa untuk membela rakyat.
Beliau yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, apabila kalah dalam pertandingan merebut jawatan, ahli parti perlu menghormati dan menerima keputusan dengan hati terbuka.
"Dalam pertandingan, akan ada yang kalah dan ada yang menang. Apa yang penting ialah yang menang perlu menghomati yang kalah dan yang kalah perlu menghormati yang menang.
"Selepas pertandingan, kita perlu bertaut dan bersatu semula," katanya ketika merasmikan mesyuarat perwakilan UMNo bahagian Silam di sini hari ini.

Mustapa berkata, ahli UMNO tidak harus mencontohi sikap pemimpin pembangkang termasuk Penasihat Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang sanggup membelakangkan perinsip demokrasi demi mencapai cita-cita peribadi beliau.

Katanya, selepas pilihan raya umum ke-12, Anwar seolah-olah tidak dapat menerima hakikat bahawa pakatan pembangkang gagal membentuk kerajaan lalu mendakwa bahawa ramai Ahli Parlimen termasuk dari Sabah yang akan melompat parti dan akan membentuk kerajaan.

"Taktik yang digunakan oleh Anwar berkenaan adalah taktik kotor dan bertujuan untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional yang dipilih oleh rakyat," katanya.
Mustapa berkata, sehingga hari ini Anwar masih tidak boleh menerima hakikat berkenaan apabila beliau terus berusaha memburukkan kepimpinan Datuk Seri Najib Razak dan negara semasa di luar negara.

"Walaupun kita tidak ada majoriti dua pertiga, namun Datuk Seri Najib Razak adalah Perdana Menteri kita. Jadi siapa sahaja, sama ada dia adalah Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang atau Haji Hadi, atau sesiapa sahaja mesti menghormati (Najib sebagai Perdana Menteri).

"Bukan setakat ahli Barisan Nasional tetapi semua rakyat Malaysia mesti menghormati pemimpin kita. Itulah perinsip dan semangat demokrasi," katanya.

Mustapa kecewa kerana Anwar bukan sahaja tidak menghormati prinsip demokrasi tetapi juga telah membawa banyak kerosakan kepada negara dengan terus memburuk-burukkan kepimpinan negara di luar negara.

Katanya, antara fitnah yang ditimbulkan oleh Anwar termasuk tuduhan bahawa gagasan 1Malaysia yang bawa oleh Najib ditiru daripada APCO yang dikaitkan dengan Yahudi dan Israel sehingga timbul anggapan bahawa 1Malaysia itu adalah 1Israel.

Malah, katanya, apabila Amerika Syarikat yang juga rakan akrab Yahudi dan Israel marah kepada Anwar kerana memburukkan Israel di Malaysia, penasihat PKR itu sanggup keluar negara menemui rakan karibnya di Amerika lalu memohon maaf.

Sehubungan itu, Mustapha berkata Anwar adalah seorang pemimpin talam dua muka dan mesti ditolak oleh rakyat. - BERNAMA

0 comments: