Followers

Tuesday, May 11, 2010

Taib gesa rakyat Sarawak kekal bersatu

SIBU: Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, hari ini meminta rakyat Sarawak, terutama di kawasan Parlimen Sibu supaya kekal bersatu.

Katanya, pembangunan akan hanya mengambil tempat di negeri ini jika wujudnya perpaduan dan ini adalah selaras dengan konsep 1Malaysia yang diuar-uarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bagi menjadikan Malaysia sebuah negara berpendapatan tinggi.

"Serakup meh" (mari bersatu dalam bahasa Iban) kerana kerajaan memerlukan rakyatnya bersatu padu dalam usaha untuk melaksanakan pelan pembangunan strategik jangka panjang untuk negara," katanya pada sesi bertemu dengan rakyat di Rumah Deio Kanyan di Tanjung Penasu, kira-kira 20 kilometer dari sini.
Beliau berkata, DAP hanya mahu berkuasa di negara ini dan tidak mempunyai sebarang rancangan pembangunan.

Katanya lagi, DAP dan rakan politiknya hanya pandai memburuk-burukkan kerajaan dan menentang apa jua perkara baik yang dilakukan untuk rakyat.

"Mereka cenderung membandingkan pembangunan di Pulau Pinang dan Sarawak tetapi buka mata anda seluas-luasnya kerana Sarawak adalah sebesar semenanjung dan agak sukar untuk dibangunkan berbanding negeri yang kecil itu," katanya.

Mengulas pilihan raya kecil Parlimen Sibu, Taib berkata, rakyat bukan hanya mengundi calon Barisan Nasional (BN), Robert Lau Hui Yew tetapi juga BN, satu-satunya parti yang terbukti mampu membangunkan negara.
Pilihan raya pada 16 Mei ini diadakan berikutan kematian Datuk Robert Lau Hoi Chew pada 9 April.

Calon BN, yang lebih dikenali sebagai Robert Lau Junior, akan menentang calon DAP, Wong Ho Leng dan seorang calon Bebas, Narawi Haron, dalam pilihan raya kecil itu. - Bernama

0 comments: