Followers

Tuesday, May 18, 2010

Strategi berkesan beri galakkan usahawan muda kekal di Malaysia: Muhyiddin

KUALA LUMPUR: Satu strategi yang betul perlu dirangka bagi menggalakkan usahawan muda dan bijak untuk terus kekal berada di negara ini, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Beliau berkata, ia bukan hanya dilihat sebagai tanda kesetiaan mereka kepada negara tetapi bagi memastikan mereka turut menyumbang kepada pembinaan negara bangsa menerusi pembabitan mereka dalam perniagaan.
Muhyiddin berkata, ia juga disebabkan fenomena penghijrahan terutamanya generasi muda, dari negara Islam ke negara maju, kini menjadi satu perkara yang membimbangkan.
"Beberapa kajian menunjukkan bahawa dalam tempoh 50 tahun lalu, terdapat satu jumlah besar golongan intelektual berhijrah dari dunia Islam ke negara perindustrian," katanya ketika berucap pada majlis pra-pembukaan pra-forum dan pameran Forum Ekonomi Islam Sedunia (WIEF) ke-enam di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di sini, hari ini.

Muhyiddin berkata, fenomena ini bukan hanya menjejaskan pengagihan sumber manusia tetapi juga daripada segi prospek ekonomi dan pembangunan di negara Islam berkenaan dalam jangka masa panjang. - Bernama

0 comments: