Followers

Tuesday, May 18, 2010

Konsultasi tahunan Malaysia-Indonesia memberangsangkan

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak berkata konsultasi tahunan ketujuh pemimpin tertinggi Malaysia dan Indonesia yang berlangsung di sini, hari ini menghasilkan beberapa keputusan yang memberangsangkan, sekali gus membuktikan hubungan erat antara kedua-dua negara yang kian berkembang.
Perdana Menteri berkata, pada perbincangan empat mata antara beliau dan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono, beberapa isu disentuh dan persetujuan dicapai termasuk menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) berkaitan bidang tenaga kerja.
"Hanya satu MOU ditandatangani berkaitan bidang tenaga kerja...antara lain mengkehendaki majikan Malaysia memberi kelapangan (pelepasan/cuti) sehari dalam seminggu kepada pekerja Indonesia.
“Jika terdapat persetujuan antara majikan Malaysia dan pekerja itu yang tidak ingin mengambil kelepasan itu, dia akan dibayar setimpalnya mengikut kadar upahnya," katanya pada sidang media selepas perbincangan kira-kira satu setengah jam di pejabatnya di sini.

MOU itu juga menetapkan pasport pekerja Indonesia hendaklah dipegang oleh pekerja kecuali dengan persetujuan kedua-dua pihak, ia boleh disimpan majikan.

Bagaimanapun, Najib berkata, soal gaji minimum akan terus dibincangkan oleh kedua-dua negara. - Bernama

0 comments: